Rulett

A rulett szabályai

A zöld rulettasztal számmezőket és egyéb mezőket tartalmaz. A számmezők közül az 1-től 36-ig számozott mezők három oszlopban sorakoznak: az első sorban 1, 2, 3, a második sorban 4, 5, 6 stb. Ezek a számok színt is viselnek, minden szám vagy piros, vagy fekete. Az első sor fölött van a háromszoros szélességű 0 mező. (Az amerikai rulettben ezen a területen két mező osztozik, 0 és 00 jellel.) A tábla másik végén, a 34-36 mezők alatt három mező van P, M és D jellel (premier, moyen, dernier). A tábla két oldalán nagyobb mezők vannak: pair, impair, passe, manque, 1-12, 13-24, 25-36, piros és fekete. (Ez utóbbiakat a megfelelő színű rombusz jelöli.)

Figurák: pénzértéket képviselő zsetonok tetszőleges címletekben és számban, rulettkerék, rulettgolyó (mind közös)

A játékosok célja a rendelkezésünkre álló pénzösszeggel minél tovább játékban maradni. A bank célja a játékosok pénzének elnyerése.


Kaszinókban a rulettet úgy játsszák, hogy a bankot kezelő játékos személye eleve adott (a kaszinó alkalmazottja, a krupié), a többi játékos pedig annyi zsetonnal kezdhet a játékhoz, amennyit valódi pénzéből meg tud venni. Otthoni célra a játékosok között játékpénzt osztunk szét egyenlően; a bank valamivel többet kapjon. Pénzt váltani szabadon lehet.

A játékosok lépés gyanánt zsetonokat helyeznek a tábla tetszőleges mezőire, tetszőleges számban. Pusztán az emlékezet segít számon tartani, hogy melyik zseton kié.

Ha mindenki tett, a krupié megpörgeti a rulettkereket. Ez egy nagyméretű fatányér, amelyben fogantyúval ellátott korong forog szabadon; a korong szélén kis rekeszek sorakoznak, mellettük az 1-36 számok, valamint a 0 (az amerikai rulettben a 00 is) van feltüntetve. Amikor a kerék már forog, a krupié beledobja a rulettgolyót, ami egy idő után kiköt valamelyik rekeszben: ennek száma a nyerőszám.

A krupié az összes tétről megállapítja, nyert-e. Ha egy tét olyan mezőn van, ami megfelel a nyerőszámnak, a tét tulajdonosának visszaadja a tétet és a nyereményt is, amit a bankból fizet ki. A vesztes téteket a krupié besöpri a bankba.

Ha egy játékosnak elfogytak a zsetonjai, vesztett; kölcsönkérhet, ha van kitől és adnak neki. Ha a banknak fogyott el a zsetonja, akkor a játékosok bankot robbantottak és a játék a bank vereségével ér véget.

A következő tétek vannak:

Egy szám. Valamelyik számra. (35; 37/38)

Két szám. Két szomszédos szám (például 8 és 11) közötti elválasztóvonalra. (17; 18,5/19)

Három szám. Az egy sorban fekvő három szám (például 7-8-9) végén a vonalra. (11; 12,33/12,66)

Négy szám. Négyzetesen fekvő négy szám (például 22, 23, 25 és 26) közepére. (8; 9,25/9,5)

Öt szám. A 0, 00, 1, 2 és 3 számokra (csak az amerikai rulettben). (6; -/7,6)

Hat szám. Két sor (például 4-5-6-7-8-9) szélének érintkezésére. (5; 6,16/6,33)

Oszlop. A P, M vagy D betűs mezőre. Az illető oszlopba eső számokra fizet (a 0 és a 00 egyik oszlopba sem esik), például a M a 2, 5, 8, 11 stb. számokra. (2; 3,08/3,16)

Tucat. Az 1-12, 13-24 vagy 25-36 feliratú mezőre. (2; 3,08/3,16)

Két oszlop. (Nem mindenütt elfogadott.) A P és M, avagy az M és D betűs mezők határvonalára. A választott két oszlopba eső számokra fizet. (1,5; 1,54; 1,58)

Piros vagy fekete. A megfelelő színnel jelölt mezőre. Az adott színű számokra fizet. (1; 2,05/2,11)

Passe vagy manque. A passe az 1-18, a manque a 19-36 számokra fizet. (1; 2,05/2,11)

Pair vagy impair. A pair a páros (de nem 0 vagy 00) számokra, az impair a páratlanokra fizet. (1; 2,05/2,11)

Ha mindenki megtette tétjeit, megpörgetik a rulettkereket és beleejtenek egy
golyót. Amikor a golyó megáll a 37 (az amerikai rulettban 38) rekesz
valamelyikében, az odaírt szám nyer. Az ennek megfelelő tétekre kifizetik a
nyereményeket, a vesztes tétek a bankba kerülnek.
A számok sorrendje a rulettkeréken:
0, 28, 9, 26, 30, 11, 7, 20, 32, 17, 5, 22, 34, 15, 3, 24, 36, 13, 1, (00),
27, 10, 25, 29, 12, 8, 19, 31, 18, 6, 21, 33, 16, 4, 23, 35, 14, 2