4. szakasz:
A lejtmenet után a Movistar, Jumbo-Visma, BikeExchange, Ineos és a Quick-Step dolgozott (Trek is, de nekik nincsen összetett esélyesük). Érdemes visszanézni, Roglic nagyon könnyedén mozgott, meg sem erőltette magát. EF-ből a két "sztár" eltűnt, Bahrain szintén végig rosszul helyezkedett. Akire felhívnám a figyelmet: Sivakov.
Nagyon jól ment a San Sebastian-i egynaposon, ha nincs Evenepoel, simán nyer, Burgosban is jól teljesített, most is ő volt az Ineos legjobbja. Ez csak egy megérzés, de szerintem így, hogy Carapaz az EF-nél lesz jövőre, az Ineos nem feltétlenül erőlteti majd őt, hiába papíron az ecuadori a vezér. Nem tudom mennyi most Sivakov top10-e (1.60-1.70?), de abban lehet érték. Következő évben lejáró, ha nem teljesít, akkor mehet... Neki ez msot egy olyan GT, ahol bizonyíthat, hogy sztárcsapatban megállja a helyét.
EF és a Relegation BattleAz EF a kiesés ellen küzd, elfigyelve a pontok alakulását, hiába vannak még bennmaradást érő helyen, idei teljesítmény alapján nem lennének jövőre World Tour csapat. Azért is írok erről, mert az EF eredménykényszerben van. Az elmúlt hetekben a legrosszabbul teljesítő csapat, teljesen elfogytak a szezon második felére.
A grafikonokat érdemes figyelni, ugyanis az EF (és az Astana) teljesít a legrosszabbul 2022-ben, Carapaz tehát komoly kockázatot vállalt, hogy hozzájuk igazolt. Az Ineosnál ugyanis dönthetnek úgy, hogy Carapaz amúgy is elszerződik, akkor minek erőltessük őt vezérként, ha itt egy Sivakov csúcsformában. Menjen a
z orosz francia, akinek jövőre lejár a szerződése, segítsen neki Carapaz. Én is azt mondom, hogy Carapaz dobogóját nem szabad elengedni - aki már beszállt -, nagyon stabil versenyző, de most egy furcsa eset állhat fent.
Az ugyanis eléggé sok csapat érdeke, hogy az EF kiessen. Nincs ez így kimondva, de legyünk őszinték: mezőnynek is könnyebb lenne, ha nem kéne minden World Tour versenyen figyelnie rájuk, főleg mert Carthy, Carapaz, Bettiol és Bissegger is náluk teker. Egy második vonalba való visszaesés tőkemegvonással jár, Carthy így jövőre akár fillérekért mehet az Ineosba, míg Bettiol mondjuk a Trekbe (és akkor az újonnan alakuló olasz WT-csapatról nem is beszélek, ahová pont Bettiol típusú versenyzőket keresnek...).
Olvasgatva infókat, Lottót többen akarnák benntartani, sőt, még egy Quick-Stepnek sem érdeke a kiesés, ugyanis Lefevere megkereste a legjobb versenyzőjüket, hogy igazoljon hozzájuk, de Arnaud De Lie visszautasította őket (kiejthetnék emiatt, de inkább tisztelet váltott ki a kis belga viselkedése). Gyakorlatilag egyedül tartja életben a Lottót, viszik az egynaposokra, sorra veri el a top sprintereket, tegnap azt hiszem Démarét, egymaga ledolgozott az elmúlt két héten 350 pont hátrányt.
Van egy chart az LR felületén, ahol bemutatják, hogy kiesés által veszélyeztetett csapatok legjobb pontszerzőit. A Lottóból magasan De Lie hozza a legtöbb pontot, rajta múlik minden, Movistarból Valverdén, két francia csapatnál szépen eloszlanak a pontok (5-5 versenyző között), míg a BikeExchange a Yates - Matthews duóban, addig az Isreal és az EF olyanokban, akik vagy nem indultak a Vueltán, vagy feladták (Woods), esetleg elfáradtak mostanra.
Azt gondolom, hogy a Movistar így ráküldi a szakaszokra Valverdét (nem feltétlenül a győzelmek, hanem top5), Masnak pedig valahogy top10-ben kéne végeznie. Első komolyabb etapon jól helyezkedett, nála nem játszik a szökés sem. Amiről viszont egyre többen cikkeznek, az az Arkéa helyzete. Ugyanis Quintana pontjai kiestek a TdF-ről, így ők is gondban (1000 pontra a kieséstől). A kolumbiai elvileg szeptember végén csatlakozik újból a csapathoz, Bouhanni sérült, Hofstetter és McLay szállíthat pontot, de egyik sem elit versenyző.
Valószínűleg épp azért nyújtott be fellebbezést az Arkéa a Quintana-pontokra, ugyanis érzik, veszélyben az első osztályú tagság. Elvileg mindent megpróbálnak, hogy visszakapják azt az 450 pontot, ugyanis könnyedén lehet, hogy az dönt a bennmaradásról. És itt jön képbe a Vuelta, ugyanis az Arkéanak így minden mezőnyhajrára rá kell mennie, Mclay-nak minél több pontot kell hoznia. Minden szökésben ott kell lenni, bízni abban, hogy egy dobogó összejön, hiszen az már újabb pont.
Vuelta és a pontokÓriási harcra számítok, nagyon nagy taktikai csatára. Ez most nem a hagyományos Vuelta lesz, itt különleges csapatérdekek feszülhetnek egymásnak. A Jumbo-Visma erős, altatás volt az egész, eljátszották megint azt, mint a Tour de France előtt: akkor a belga bajnokságon sérülést jelentett Wout van Aert, majd rommányerte magát a TdF-en. Most Roglic: még mindig sérült vagyok, nem érzem 100%-on magam, majd könnyedén nyert. Valószínűleg kamu volt minden.
Quick-Stepnél érezhető, hogy Alaphilippe amolyan szökő és előkészítő szerepben, mindenki Evenepoelnak dolgozik, tőle sokat várnak. A BikeExchange számára úgy kell egy jó helyezés, mint egy falat kenyér, Vuelta top6 - amire képes Yates - 300 ponttal jár minimum. Valószínűleg ez célozta meg a csapat, ez biztos bennmaradás szerintem. Pontosan ezért is gondolom, hogy a Movistar sem fog kockáztatni.
Enric Mas hibázott a TdF-on, mentális gondokkal küzd, de szerencséje van: szakaszok jelentős része hegymenettel záruk. Hiába a lejtmenet-fóbia, ha jól emlékszem, akkor mindössze három komoly lejtmenet lesz. Érdemes volt figyelni, mit csinált a Movistar a 4. szakaszon: előre ment Valverdével, hogy védjék őt, lassítsák a tempót a lejtmenetben. Ez nekem arra utalt, mindennél fontosabb nekik egy stabil top10 (és majd Valverdével szakaszok), nekik egyértelmű cél a bennmaradás.
Nem kell itt feltétlen dobogó a Vueltán - ha összejön az csak a bónusz -, mindenek felett áll, hogy következő 2-3 évben is World Tour csapat maradjon, ugyanis a Movistar már így belengette, hogy nem biztos, hogy egy kontinentális sort is támogatnának. A Vueltán viszont az nyerhet nagyot, aki kockáztat. Erre az alábbi csapatok és versenyzők hajlandóak (SZERINTEM):
- Roglic és a Jumbo-Visma
- Evenepoel és a Quick-Step
- Sivakov (és Carapaz) és az Ineos
- Hindley és a Bora
- O'Connor és az AG2R
Sötét ló az UAE és a Bahrain, Landa és Mader, illetve Almeida és Ayuso. Ennyi, szerintem közülük lehet valaki dobogós, ha Roglic végig bírja, akkor mellé én Hindley-t raknám, illetve a jó kis segítőkkel érkező O'Connort. Evenepoel dobogójának örülnék, jól is mozog, de ez a verseny három hétig tart... Neki meg még sokszor 8 szakasz sem esik jól. Nálam továbbra is Sivakov a titkos esélyes, aztán lehet megint jön egy bukás, általában azok viszik el neki a jó szereplést...
u.i.:
Valószínűleg ezt sosem erősítik meg hivatalosan, de szerintem sok kiesés ellen küzdő csapat összetett menőjének meg lesz mondva: nem kell feltétlenül kockáztatni, inkább egy biztos 200 pont, mint mondjuk 0. Értem ezalatt a Yates, Mas, Urán és Carthy négyest.