A szerencsejáték rövid története és társadalmi megítélése (III.rész)

A szerencsejáték és a vallás viszonya

2023 júl 18. 10:44 Karola Szólj hozzá!

Póker, kaszinó és játékok történelem

Ahogyan azt már cikksorozatunk előző részeiben is taglaltuk, a vallás nagy hatással volt a szerencsejáték megítélésére a történelem során és mai napig befolyásolja az emberek álláspontját és a hatályban levő törvényeket. 

A dolog azért nem ennyire egyszerű, hiszen a kereszténységen kívül rengeteg vallási forma létezik, amely mind másképp kezeli a szerencsejátékok kérdését a hitrendszereiknek megfelelően. Elmerülünk tehát a vallástörténelemben annak érdekében, hogy másfajta látásmódokat megismerve, kritikusabban tekinthessünk saját rendszereink eszméire, amelyeket sok esetben alapnak veszünk, hiszen ebbe születünk bele.

Kutatások alapján úgy tűnik, hogy a szerencsejátékot inkább azok a vallások helytelenítik, amelyek monoteisták, vagyis amelyek csak egy Isten létében hisznek és az Isten szavát tartalmazónak hitt írott forrásokra támaszkodnak, amelyek szigorú szabályrendszert dolgoztak ki. Vizsgáljuk meg először a világ öt fő vallásának szerencsejátékhoz való hozzáállását.

A szerencsejáték és a kereszténység

kereszténység-szerencsejáték-001
Shutterstock.com/Ollyy

A kereszténység egy monoteista vallás, amely Jézus tanításain alapul, és gyökerei a hellenista judaizmusban és a Kr. u. 1. századi zsidó messianizmusban gyökereznek. A kereszténység mindig is kritikusan viszonyult a szerencsejátékokhoz, bár a Biblia nem beszél a szerencsejátékokról és Jézus sem említette soha beszédeiben a témát. A korai egyházi zsinatok tiltották ay aktivitást és egészen a reformációig az egyház kedvezőtlenül viszonyult a szerencsejátékhoz, bűnösnek és elítélendőnek tartva ezeket. Maga a szerencsejáték természete, vagyis a mások kárára történő pénznyerés ellentétben állt a Biblia figyelmeztetésével, miszerint óvakodjunk mindenfajta kapzsiságtól.

A reformáció után a római katolikus egyház fokozatosan liberálisabb hozzáállást tanúsított a szerencsejátékokkal szemben, ami napjainkban is tart. A szerencsejátékok önmagukban nem számítanak bűnnek, csak akkor, ha függőséget okoznak, és ha megfosztanak valakit attól, ami szükséges ahhoz, hogy saját és mások szükségleteiről gondoskodjon - olvasható a Katolikus Egyház Katekizmusában. 

Tehát, szórakozásból játszhatsz, de figyelmeztetnek, hogy ne vidd túlzásba. Összefoglalva, a Katolikus Egyház jelenlegi álláspontja szerint nincs erkölcsi akadálya a szerencsejátéknak, amíg az tisztességes, minden fogadónak azonos esélye van a nyerésre, nincs csalás és az érintett felek nem ismerik a fogadás kimenetelét. Emellett a katolikus egyház gyakran használja a szerencsejátékok egyes formáit, mint például a lottót és a bingót, hogy jótékonysági célokra gyűjtsön pénzt.

A protestantizmus röviddel megjelenése után a szerencsejátékok ellen a munka etikával kapcsolatosan hangsúlyosan lépett fel. Az evangélikus egyházak keményen elítélték a szerencsejátékokat egészen az 1950-es évekig, amikor sokan közülük lazább álláspontot fogadtak el ezzel kapcsolatban. Azonban még mindig sok lutheránus van, aki határozottan ellenzi a szerencsejáték minden formáját, beleértve a jótékonysági célú tombolákat és bingót is.

Az ortodox egyház nem sokat változtatott a szerencsejátékhoz való hozzáállásán és még mindig úgy véli, hogy az Isten szeretetének teljes ellentéte. Jézus tanítása szerint az embereknek szeretniük és tisztelniük kell egymást és segítséget kell nyújtaniuk egymásnak, míg a szerencsejáték messzire taszítja az embereket a szeretettől és a tisztelettől. 

Az ortodox egyház szerint a szerencsejáték a pénz utáni mohóságot és az önzést propagálja. Emellett a szerencsejáték kockázatos, mivel gyakran függőséghez vezet. Még a szórakozásból történő szerencsejáték sem elfogadható. Ugyanakkor, az ortodox egyház nem hibáztatja a játékosokat.

A szerencsejáték és az iszlám

Az iszlám egy olyan vallás, amely nagy hangsúlyt fektet az egyistenhitre. Több mint 1,8 milliárd követőjével a világ második legnagyobb vallása, ugyanakkor a legfiatalabb is, amely hivatalosan Kr. u. 610-ben jött létre, amikor Mohamed próféta revelációt kapott Istentől, amelyet később a Koránban írt le. 

A szerencsejátékok vagy teljesen tilosak, vagy nagyon korlátozottak. Az iszlámban kétféle cselekedet létezik, köztük a haram, amely bűnös, és a halal, amely törvényes. A szerencsejátékot haramnak tekintik, és az iszlám jog szerint szigorúan büntetik. Mohamed próféta és követői papíron ellenezték a szerencsejáték minden formáját, de azért toleránsak voltak a szerencsejáték egyes formáival szemben, mert ezek segítették a muszlim hadsereget erejének növelésében. 

Az iszlám elítéli a szerencsejátékot, mivel ez egy egyszerű módja annak, hogy valaki pénzét elvegyék, tehát becstelen dolog pénzt nyerni szerencsejátékon keresztül. Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy az iszlám a szerencsejátékok tekintetében egy kevésbé toleráns vallás, mégis kifogástalan szolgáltatást élvezhetnél mondjuk egy pakisztáni online kaszinóban, így ahogy mondani szokás: amikor egy ajtó bezárul, kinyílik egy ablak.

Szerencsejáték és hinduizmus

A hinduizmus a világ egyik legősibb vallása, amely hivatalosan valamikor i. e. 2300 és i. e. 1500 között kezdődött az Indus völgyében, a mai Pakisztán közelében. Ma a hinduizmus mintegy 900 millió követőjével a harmadik legnagyobb vallás a kereszténység és az iszlám után. 

A hinduizmus egyedülálló, mivel számos vallás és filozófia gyűjteménye. Ennek következtében a szerencsejátékokhoz való hozzáállása bonyolult. Az olyan ősi hindu költemények, mint a Szerencsejátékos siralma és a Mahábhárata azt mutatják, hogy a szerencsejáték az indiai játékosok körében népszerű volt. Másrészt, egy ősi indiai, Kr. e. 4. századból származó, az államvezetésről szóló értekezés, az Arthashastra, a szerencsejátékok megadóztatását és ellenőrzését ajánlja. A Manusmriti, egy ősi jogi szöveg, amely a hinduizmust tárgyalja, a szerencsejátékot az egyik legrosszabb bűnként sorolja fel, amelyet egy ember elkövethet.

A hinduizmusban a bűn fogalma szorosan kapcsolódik a karma eszméjéhez. Ez az ok és okozat spirituális elve, a jó szándék és a jó cselekedetek hozzájárulnak a jó karmához és a jövőbeli boldogsághoz, míg a rossz szándék és a rossz cselekedetek a rossz karmához és a jövőbeli szenvedéshez. 

A hinduk tehát úgy vélik, hogy ha nyerünk egy kaszinóban, az a jó cselekedeteink eredménye, akár ebben az életben, akár az előzőben és természetesen ha veszítesz, az a rossz cselekedetek következménye lehet.

Összefoglalva, a szerencsejátékot régóta gyakorolják Indiában, de a vallási hatóságok határozottan elítélik és a szerencsejáték sok formája egyenesen illegális a világ ezen részén.

A szerencsejáték és a buddhizmus kapcsolata

buddhizmus-szerencsejáték-001
Shutterstock.com/Imagine the future

A buddhizmus talán a legtoleránsabb vallás amikor a szerencsejátékról van szó (és nem csak). A buddhizmust az ősi Indiában, Gautama Sziddhárta, más néven Buddha alapította  valamikor az i. e. 6. és 4. század között. Abban az időben a szerencsejáték széles körben elfogadott tevékenység volt a birodalomban és Buddha nem tett ellene semmilyen előírást. 

Az alapvető öt szabály, amelyek az gyilkosságtól, lopástól, szexuális visszaéléstől, hazugságtól és a mámortól való tartózkodásra buzdítanak, nem helytelenítik a szerencsejátékot.

A buddhizmus szent írásait tartalmazó Tripiṭaka a szerencsejátékot három típusba sorolja: a szabadidős, a szokássá váló és a függőséget okozó szerencsejátékok közé. A rekreációs, sőt a szokássá váló szerencsejáték a buddhista filozófia szerint elfogadható, míg a függőséget okozó szerencsejáték az a fajta, amelyet el kell kerülni. 

Bár a buddhizmus megengedi a szerencsejáték bizonyos formáit, nem tolerálja, ha azt vallási szervezetek számára történő pénzszerzésre használják. Ebben különbözik a buddhizmus a kereszténységtől és a judaizmustól, amelyek a szerencsejáték olyan formáit használják, mint a bingó és a lottó, hogy pénzt gyűjtsenek saját céljaik érdekében.

Szerencsejáték és judaizmus

A judaizmus egy ősi, monoteista vallás, amelynek alapszövege a Tóra. Az Ószövetség valamikor i. e. 1657 és i. e. 443 között íródott. Az ókori zsidó hatóságok helytelenítették a szerencsejátékot, sőt még azt is megtiltották, hogy hivatásos szerencsejátékosok tanúskodjanak a bíróságon. A rabbik erkölcsi és etikai kérdéseket vitattak meg, amelyeket a Talmudban gyűjtöttek össze. 

A Talmud szerint a rabbik elítélik a szerencsejátékot, mint kockázatos tevékenységet, vagy akár szórakozást, amely függőséget okozhat és így az embereket felelőtlenségre készteti. Továbbá a Talmud úgy véli, hogy a szerencsejáték azért bűn, mert a vesztes nem számított arra, hogy pénzt veszít, ami azt jelenti, hogy a pénzét ellopták. A Talmud úgy véli a szerencsejáték nem járul hozzá értékkel a közösséghez.

Másrészt a judaizmus nem teljesen előítéletes a szerencsejátékkal szemben. A hanuka alatt a zsidók gyakran játszanak dreidelt, egy négyoldalú pörgettyű játékot, amelyhez kis tétekkel járó szerencsejátékok társulnak. Sőt, a zsidók a keresztényekhez hasonlóan szerencsejátékokkal, például tombolákkal gyűjtenek pénzt a zsinagógák számára.

A szerencsejátékot magába foglaló vallási gyakorlatok

Eddig a vallás és a szerencsejáték közötti ellentétről, legfeljebb az elfogadásról vagy a toleranciáról beszéltünk, de most elemezzük a szerencsejáték és a vallás közötti kapcsolat egy másik fajtáját, az összhangot. Meglepődve tapasztalhatjuk, hogy a szerencsejátékok egyes vallásokkal összhangban léteztek, leginkább a politeista és animista vallások esetében. Az előbbieket a több istenségben való hit határozza meg, míg az utóbbiakat az a tézis, hogy a tárgyak, helyek és lények mindegyike rendelkezik egy különálló spirituális lényeggel. 

Egyes kutatók szerint a szerencsejátéknak és a vallásnak van néhány közös vonása, mint például az ismeretlen, a sors, a misztikum és az olyan képzetek, amelyek szerint valami nagy értéket kaphatunk hirtelen. Ez arra enged következtetni, hogy a közös elemek miatt a szerencsejáték és a vallás jól megfér egymás mellett, ha azt az adott egyház is úgy akarja.

A Zuni indiánok

Egyes tanulmányok szerint számos olyan hagyományos, nem nyugati társadalom létezik, ahol a szerencsejátékosok az istenekhez imádkoznak a siker érdekében és a nyereményeket és veszteségeket az isteni akarattal magyarázzák. 

Az Észak-Amerika délnyugati részén élő Zuni indiánok nyolc hadistenhez imádkoztak, akikről úgy gondolták, hogy nagy szerencsejátékosok és mindegyikükhöz egy-egy játék társult. A játékokban használt különleges felszereléseket ezen istenek oltárainál lehetett megvásárolni.

A jelenkori Tajvan

taiwan-szerencsejáték-001
Shutterstock.com/weniliou

Megfigyelhető, hogy a mai Tajvan területén a szobrok által ábrázolt helyi istenségek imádata egy létező jelenség, amelyekről úgy tartják, hogy részt vesznek a szerencsejátékban. 

A lottójátékosok arra kérik ezeket az isteneket, hogy fedjék fel a következő sorsolás nyertes számait. A játékosok felajánlásokat, például szellempénzt adnak nekik, és a lottószámokat különböző jóslási módszerekkel értelmezik, például bambuszsorsolással és a füstölőáldozatok hamujában lévő számok keresésével. Úgy tűnik, hogy a szerencsejáték istenekhez való imádkozás egy ősi kínai gyakorlat.

Dél-Olaszország

Dél-Olaszországban az emberek régen úgy gondolták és némileg ma is úgy vélik, hogy egyes szentek képesek segíteni a lottójátékosoknak. Sok helyen San Panteleone-t tekintették a lottójátékosok védőszentjének, akit különleges szertartásokkal hívtak segítségül. 

Nápolyban a Madonna di Piedigrotta-t és a Madonna del Carmine-t kérték fel a nyertes lottószámok felfedésére, míg Szicíliában San Alessio, San Marco és San Giovanni Decollato voltak a lottószámokért felkért szentek. Dél-Olaszországban a tisztítótűzben lévő halottak szellemeit kérték meg, hogy fedjék fel a helyes számokat. 

Ez a hiedelem legalább az 1950-es évekig nagyon elterjedt volt, míg egyes helyeken, például Nápolyban egészen a 20. század végéig bevett szokásnak számított. Az egyház hivatalosan nem támogatta azokat az elképzeléseket, miszerint a szentek és a halottak szellemei segíthetnek az embereknek a lottózásban.

Észak-amerikai indiánok

Léteznek tanulmányok az észak-amerikai indiánokról, akik esetében a szerencsejáték-erő vagy szerencsejáték-szellem fogalma létező dolognak számított, amelyet az ember megszerezhet vagy elveszíthet. Ez a szerencsejáték-erő segítette a szerencsejátékban való sikert és a spirituálisan magas pozícióban levő személyek birtokában volt. 

Az erőt a vadonban végzett fáradságos próbák során szerezték, ahol spirituális jelenségekkel találkoztak. A szerencsejátékot tehát nem szerencsejátékként, hanem inkább mágikus képességekkel kapcsolatos játékként értelmezték. Az észak-amerikai indiánoknál a szerencsejáték gyakran rituálék és szertartások része volt, egyfajta kedveskedés az isteneknek, amelynek célja a termékenység biztosítása, eső előidézése, az élet megadása és meghosszabbítása vagy a betegségek gyógyítása volt.

Az ókori görögök

ókori-görögök-szerencsejáték-001
Shutterstock.com/Hoika Mikhail

A görög mitológiában az ég, az alvilág és a tenger uralmát egy kockajáték döntötte el. Ennek eredményeként Zeusz lett az ég ura, Hádész az alvilág ura, Poszeidón pedig a tengereké. E kozmikus szerencsejáték képi megjelenítése úgy értelmezhető, mint az istenek hatalmáról alkotott elképzelés összeegyeztetése azzal a benyomással, hogy a világ bizonyos mértékig véletlenszerűen jön létre.

Amint láthatjuk, a különböző vallások különbözőképpen viszonyulnak a szerencsejátékhoz. Általában az egyetlen Istenben való hit által meghatározott krédók mindig is szigorúak voltak a szerencsejátékkal szemben, de bizonyos mértékig idővel liberálisabbá váltak. 

A spirituális könyvekben gyakran nem szerepel konkrét szerencsejáték-tilalom, de az egyházak rosszallása a szerencsejáték természetével függ össze, amelyet a kapzsiságot és a másoknak való ártást kiváltónak tekintenek. De gondolkodjunk el azon a kijelentésen, hogy amikor valaki tétet tesz, akkor a felebarátját fosztja meg pénzétől.

Lehet-e ezt lopásnak tekinteni, ha minden résztvevő önként teszi fel a pénzét? Ha szórakozásból játszunk, tiszteletben tartjuk a szabályokat, barátainkkal és családunkkal töltjük az időnket és szocializálódunk, akkor miért ne lehetne ez egy elfogadható tevékenység?

Ugyanakkor azt a következtetést is levonhatjuk, hogy nagymértékben függ, ki hol szocializálódott, amikor a szerencsejátékok elfogadásáról van szó. Egy Észak-Amerikai protestáns teljesen más világképet fog alkotni mint valaki aki Dél-Olaszországban vagy Tajvanban született. Egy ortodox közösség nem lesz annyira nyitott a sportfogadás irányába mint a buddhisták. Pont emiatt kritikusan kell tekintsünk a minket körülvevő közhangulatra, ugyanis megtörténhet, hogy nem tudunk kitekinteni a társadalmi burokból és rácsodálkozni a színes, hatalmas világra, ami odakint van.

Végkövetkeztetésként csak annyit mondhatunk, hogy gyerekek…lehet megéri buddhistának lenni, vagy akár Nápolyba költözni!

Ne maradj le a cikksorozat korábbi részeiről, amelyekben az Egyesült Királyság kapcsolatát elemezzük a szerencsejátékkal és az Egyesült Államok álláspontját a témával kapcsolatosan a kezdetektől napjainkig.


Szólj hozzá

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned. Nem vagy fórumtag?

20.000 Ft sportfogadás üdvözlő bónusz + 60 ingyen pörgetés + 10.000 Ft ingyenes fogadás

  • Az új Unibet játékosok akár egy 20.000 Ft értékű befizetési bónuszban, valamint 60 ingyen pörgetésben részesülhetnek, sőt ha általunk regisztrálnak és befizetnek akkor 10.000 Ft ingyenes fogadást is kapnak!

Unibet útmutató
Unibet regisztráció
18+ Részvételi feltételek érvényesek. Játssz felelősségteljesen! BeGambleAware.org
hirdetés

Előzetesek