Iga Swiatek a párizsi salakon megszerezte pályafutásának első Grand Slam-győzelmét, de inkább az ütései leptek meg, mint a sikere, mivel már szinte minden rangos tornán új bajnokot könyvelhetünk el a női mezőnyben.
Véleményem szerint, jelen pillanatban a női tornák érdekesebbek a férfiakénál abból a szempontból, hogy a harc teljesen nyílt. Az élmezőny bővült, mindenki verhet mindenkit és izgalmas követni, hogy ki miképpen próbál érvényesülni visszatartások nélkül. A cikk technikaibb része előtt, a lengyel játékos Roland Garros-győzelméről azt jegyeznén meg, hogy az eredményesség szempontjából már 19 évesen lekörözte a nem olyan régen visszavonult honfitársát, a 2015-ös WTA-világbajnokot, Agnieszka Radwanskát.
Egyedi, mégis a modern áramlat része
Swiatek stílusa eltér a klasszikus megközelítéstől és annak ellenére, hogy a pörgetésnek hatalmas szerepe van játékában, nagyon indítványozó játékot tud játszani. A sajátos technikája egyben része annak az irányzatnak, amely elvesz az ütések természetességéből a hatékonyságuk növelésének érdekében. Rövid karmozdulatú tenyeresét testközeli pontból üti, azért hogy egy extrémebb ütőfogással (grippel) tudja hatalmasan megpörgetni a labdát. A támadó jellegéből viszont nem veszít, mivel testével nagyon belemozdul ütéseibe. Ezért tud olyan roppantul jó fordított tenyeresekkel irányítani és annyira éles szögeket találni a pályán. Fonákja is rövid karmozdulatú és tenyereséhez hasonlóan, az ütőjével való lendületvétele nem egy körmozgást ír le a levegőben, hanem úgymond egy vonalú hátra majd előre húzás következtében küldi át a hálón a labdát. A nézőnek lehet olyan érzése, hogy tenyeresét és fonákját is mintha csípőből lökné, de ennek ellenére ütéseiben van esztétika is (remek lábmunkája miatt).
A lábmunkája nagyban segíti
Swiatek úgy a magas, mint az alacsony labdákat is kiválóan kezeli és ez a lábmunkájának is köszönhető. Nagyon stabil, folytonosan alacsonyan tartja súlypontját és a pályán való mozgása során nem veszít egyensúlyhelyzetéből. Kiemelném az ütések előtti apró helyezkedőlépéseit és ütéseinek szilárd és tágas állásalapját. Jó oldalmozgással is rendelkezik és nyitott álláshelyzetből is szintén nagyon versenyképes. Mindemellett, kedveli, hogy a pattanást követően, az emelkedőben lévő labdákat korán üsse és ehhez hozzájárulnak a rugalmas térdhajlításai is.
Mint ahogyan az eredményei is igazolják, elsősorban a salakra simul játéka, viszont egyáltalán nem nehéz elképzelni, hogy más borításon is nagy sikereket ér majd el a jövőben. Szervája és röptéje (főkép tenyeresével) is segíthetik további bravúrok megszerzésében. Magas labdalendítésű és tágas karmozdulatú adogatásai elég változatosak és erősek is tudnak lenni. Tenyeresével nagyon szépen röptézik, viszont a fonákjának oldalán már mindkét kezét használja ennek a technikai megoldásnak a véghezviteléhez. Ennek ellenére, így is hatékony. Ugyanez érvényes a játékritmust törő, rövid nyeséseire is.
Bár már Grand Slam-győztes, az nyilvánvaló, hogy Swiatek még fog fejlődni a következő években. Véleményem szerint, stílusának egyik érzékeny része az, hogy a kemény pörgetés miatt, nagyon kell vigyáznia a labdáinak hosszára, mert amennyiben nem sikerül elég hosszúságot is adnia ezeknek, könnyen letámadhatják ellenfelei.
Nektek mi a véleményetek a tenisztörténelem első lengyel Grand Slam-győzteséről?
Hozzászólások 5
curpy82
Nekem az, hogy háromnál nem lesz neki több pályafutása végéig. Nem egy nagy játékos.
csabax
Remélhetőleg nem lesz olyan, mint Jelena Ostapenko.
Hentesáru
Majd Idővel jobb lesz és erősebb
Latzka
Azért remélem nem fog tömegesen leterjedni ez a mozgáskultúra; nem szép ez a tenisz szemnek.
Powell
Az biztos,hogy nagyon furcsa stílusa van,de például Bartolinak is milyen furcsa adogatása volt.Nem hinném,hogy tömeges lenne ez a fajta stílus.Egyedi technika miatt lehetnek hasonló új csillagok akik a kiszámíthatatlansággal próbálnak előnyre szert tenni ahogy Szabi is írta.