@Sound Legyen akkor egy Barcelona szintű csapat gazdasági helyzete az alap.
A Barcelona főszponzora a Rakuten. Óriási összegeket ölnek a csapatba, ők nem csak egy sima mezszponzor, jóval több annál. Sorozatot készítettek a csapatról, melyet a saját platformjukon lehet megnézni, népszerűsítés minden téren. Olyanok ők, mint az Amazon, csak Ázsiában. Egyre jobban terjeszkednek, mit várnak el cserébe a katalánoktól? Azt, hogy Iniesta ne Gyirmótra menjen el levezetni, hanem az ő egyik Japán csapatukhoz, ahogyan azt is, hogy kapcsolataik révén, olyan játékosok is átvigyenek hozzájuk, mint David Villa. Ezekből a szponzorokból akad bőven egy csapatnál, akinek megéri beletenni évi 50-100 millió eurót ebbe a projektbe, ugyanis sokszorosát kapják viszsa a termékek által. A Nike oldalára lépve mit látunk a kollekciónál: Barcelona, PSG, Chelsea stb.
Ők is hivatalos szponzor, temérdek pénzzel, mezekkel, amiből egy darab 30-40 ezer forint, ázsiai szurkolók úgy veszik, mintha nem lehetne minden bazárban kapni "eredetit" 10 euróért. Volt olyan kínai srác, akit ámulva figyeltem a stadion melletti hivatalos üzletben, 10 darab dedikált Messi mezt tett be a kosarába, az alsóhangon 1,5 millió forint. A meccs végeztével 2 órán át gyakorlatilag be sem lehet jutni az üzletbe, annyian vannak, minimum 20 percet állsz sorba (hatalmas kasszarendszer, ahol egyszerre ilyenkor minimum 8-10 kassza üzemel). Senki sem ússza meg 20-30 euró alatt, de általában 200-300 euró ilyenkor az átlag, ahogyan elfigyeltem, ez egy focimeccs napja. Akkor még ott a kosárlabda, futsal és a sima hétköznap is, ez csak a stadion melletti hivatalos üzlet. Ezeken kívül még van városszerte egy csomó kis hivatalos üzlet, ahol mindig vannak vásárlók, ahogyan láttam. Ezekhez hozzá lehet venni az online rendelést, 100 millió euró a minimum, ami összejön egy ilyen klubnál csak a termékekből, de szerintem jóval nagyobb összeg is. Emlékszem, mikor Ronaldót leigazolta a Juventus, mondták is, hogy pár nap alatt megtérült az egész.
A meccsjegyek kisebb átlagát teszik ki a bevételnek, jobb esetben évi 25 mérkőzés, Camp Nou esetében átlag mondjuk 70 ezer néző, meccsjegyek ára változó, de azért bőven akad drágább (kiemelt) mérkőzés, szóval 40 ezer forinttal érdemes számolni. Ez jelen pillanatban olyan évi 200 millió euró környéki bevétel, de ha végig teltház közeli az arány, nagyobbak a meccsek, több a sztár, akkor ez még nagyobb összeg. És ez utóbbi mire elég? A Barcelona bértömege egy évben 600 millió euró környéke. Magyarán még a felét sem teszik ki a jegyeladásokból származó összegek.
Mennyi az aktuális éves kiadása a Barcának? Az elmúlt két évben 900-1000 millió euró volt, ennek nagyobb hányadát tette ki a bértömeg. A bevétel viszont ennél is több, a hivatalos adatok szerint a katalánok folyamatosan profitba zárnak az elmúlt években. A jegyeladások és merchandising nem teszik ki a teljes bevételt. Ez azt jelenti, hogy a maradékot a szponzorok (és a játékos eladások) hozzák, akikből egy katalán csapatnál van szép számmal, ahogyan említettem. A Rakuten és a Nike mellett a másik kiemelt szponzor a Beko, míg a prémium kategóriába tartozik a Caixa Bank. Ha megnyitod a bank hivatalos oldalát, meccsjegyeket lehet venni például:
https://www.caixabank.es/particular/family/passion-fc-barcelona-family-senior.htmlKatalónia legnagyobb, míg Spanyolország egyik legnagyobb bankja, gondoljuk el, hogy ők se két forintért hírdetnek náluk. A többi kisebb nemzetközi szponzor: Estrella, Konami (a kiadó játékában, szinte minden évben kiemelt szerepet kap a Barcelona, sok esetben erre épül a PES), Nestlé, Gatorade, Canon és igen, az 1XBet is. Ezeken kívül rengeteg regionális szponzor, de mindössze egyetlen fogadóiroda, itt a teljes lista:
https://www.fcbarcelona.com/en/club/sponsors#
Ezzel arra akarok utalni, hogy olyan kishal a sportfogadó iroda, hogy csalás szempontjából irreleváns, gyakorlatilag, ha nem tennék bele az évi x milliójukat, akkor szerezne helyettük mást a Barcelona (évente sorban állnak a nagyobbnál nagyobb szponzorok, Barcánál olyan támogató, mint a Coca Cola, kishalnak számít). Miközben a végére értem a bejegyzésnek, pontosan megnéztem az adatokat a könyvelés alapján, fentebb leírt számok többsége helyes volt, tavalyi adatok alapján 1 milliárd euró volt a kiadása és a bevetéle a Barcának, minimális profitba zártak. Így oszlik ez el a kiadás:
Bértömeg: 670 millió (csak játékos)
Egyéb munkatársak bértömege: 50 millió
Vezetési költségek: 200 millió
Egyéb összegek és ammortizáció: 50 millió
Bevétel:
Jegyeladás: 210 millió
Szponzorok+Merchandising+TV-s közvetítések stb.: 625 millió
Játékosok eladása: 110 millió
Vannak még egyéb bevételek is: 40 millió
Szerintem érzékelhető, hogy egy ilyen nagy klubot nem igazán érdekel egy fogadóiroda pénze, esetleges hatása.
Amiket feltettél kérdéseket Sound, azokra megvan a válasz az interneten, szépen le van írva, én csak a Barcelona példáján keresztül mutattam be, mert őket ismerem jobban. Biztos vagyok benne, hogy kisebb utánajárással a Real Madridról is ki lehetne deríteni hasonló dolgokat, szerintem nem szorulnak egy Courtois bakira, ahogyan a spanyol szövetség sem, ha csak a pénzügyi oldalt nézzük. Nekik jóval nagyobb üzlet a közvetítés és egyéb szponzoráció. Az egy másik kérdés, ha egy csapat kárára vagy javára tévednek folyamatosan, ott már lehet szó gyanús dologról.