Eléggé összetett kérdés
@Latzka , de próbálok minél több dologra kitérni, aztán majd lehet benne javítani/kiegészíteni.
A kerékpársportban a fizetések és a csapatok költségvetései, illetve bevételei egy ingoványos talaj. Nem sok olyan sportág van, ahol ennyire keveset tudunk a pénzügyi háttérről. Emlékszem, hogy a közvetítésekben is hosszú ideig csak vakfolt volt ez a téma. Manapság is csak találgatni lehet, körülbelüli infóink vannak a teljes mezőnyt illetően, de egy-egy csapatnál vagy versenyzőnél előkerülnek olykor pontos adatok.
Kezdjük a csapatoknál, ahol különböző szponzorok húzódnak meg a háttérben, hol lottótársaságok, hol országok (Kazahsztán), hol milliárdos sejkek, hol pedig olyan lelkes kerékpár szurkolók, akik nem mellesleg milliárdosok (Tinkov, Drapac, Milek stb.). Ezek a személyek és cégek tolják bele a sportágba a pénzt, vannak szupergazdagok, mint az Ineos, illetve vannak kevésbé tehetősek. Az Ineos költségvetéséről 2019 környékén volt utoljára adat, akkor 55 millió euró környékén tartottak, azóta ez szerintem alsóhangon üti a 60-at.
A francia csapatok (AG2R, FDJ és Cofidis) körülbelül 13-25 millió euró közötti összegből gazdálkodnak évente. Ezeket úgy kell elképzelni, hogy hiába népszerű sportág a kerékpár, hiába rengeteg a szponzori felület, nem tolonganak olyan szinten a pénzes emberek, mint ahogyan azt gondolnánk. A világ legjobbjai közé sorolt Quick Stepnél, heteket kellett tárgyalni, mire minimálisan tudták növelni a költségvetést, de állítólag még ez sem elég, hogy a Sagan-slepp jöjjön, ugyanis Lefevere azt mondta pár napja egy belga lapnak: nincsen 8 millió eurója pluszban Sagannak, vagy megoldja a Speicalized, vagy nem csatlakozik hozzájuk Sagan és baráti köre (Sagan-tesók, Bodnar, Oss, masszőr, mérnökök, szerelők, sajtós stb.).
Egy közepes World Tour csapat költségvetését 20-35 millió környékére saccolom. A bevételek úgy oszlanak meg, hogy a fő szponzor/mecénás adja az éves büdzsé legnagyobb részét (70%), kisebb hányada az egyéb szponzoroktól érkezik, illetve a maradék bevétel a versenyekből/jogdíjakból. Itt nem milliós tételű bevételekre kell gondolni, mivel a Tour de France "összdíjazása" nem haladja meg a 2,5 millió eurót, tehát, Sagan éves bérének a felét sem! A tv-s jogdíjakból is származik bevétel, de ez sem akkora összeg, mint amennyit gondolnánk mondjuk egy Real Madrid kapcsán, akik a BL-ből annyi pénzt kapnak, amivel övék lehetne a legjobb World Tour csapat a mezőnyben!
A kiadások legnagyobb részét a versenyzők (és a stábjuk) fizetése teszi ki. Ez csapatonként változik, Ineosnál elvileg 60-65% környékén mozog, ahogyan a QS-nél is, de a francia csapatoknál meghaladja a teljes költségvetés 70%-át. A többit az utazás, bringák és egyéb felszerelések viszik el.
A versenyzők fizetésénél már szó volt Sagan bérérő, ez ugyan "csak" 5 millió euró, de hozni kell mellé a haverokat is, így ahhoz, hogy megszerezd a szlovák klasszist, Lefevere által említett 8 millió kell. Chris Froome éves keresete az új csapatánál 5,5 millió euró. Pogacar a legújabb szerződése értelmében, évi 5 millió eurót keres, de haladjunk kicsit lejjebb a ranglétrán. Vincenzo Nibali Trek szerződése 3 millió euróról szól, ebben nincsen benne a haveri kör, szóval alsóhangon nála is 4 millió az, hogy a csapatodban tudhasd. Egan Bernal elvileg 2,8-3 millió környékén kap, míg egy Richard Carapaz 2,1-2,2 milliót.
Tavaly nagy volt az érdeklődés a luxussegítő, Michal Kwiatkowski jövője felől. A lengyel képes egymaga is sikereket szállítani, de elsősorban azért akarják mindig megtartani őt az Ineosnál, mert az összes GT-n óriásit ment. Az értéke 2,5 millió euró egy évre, azért, hogy segítse a legjobbakat. Érdemes megnézni Romain Bardet új szerződését is, hiába voltak gyengébb évei a francia sztárnak, akkor is 2 millióért írt alá. Azt megfigyeltétek, hogy eddig elsősorban GT-menőkről esett szó, egy top sprinter 1,5-2 millió között kap, de valószínű, hogy Bennett és Ackermann miatt, ez emelkedni fog idén. Gaviria keres 1,9 millió körül.
A sztárok mellett azonban kell pénz a segítőkre is, egy Declercq évi 200k környékén vihet haza, általában 100-500 ezer euró között van a segítők éves bére. Vannak kivételek, mint Kwiatkowski vagy anno Wout Poels, de a többség ekkora összeget tehet zsebre. A World Tour minimálbér azt hiszem 40-50 ezer euró között van. A kontinentális szinten természetesen jóval kisebbek a bértömegek, de azért egy Mathieu van der Poel ott is 2 millió felett kereshet évente.
Kérdeztél még a versenydíjakról is, látható volt, hogy a Tour de France győzelemből nem lehet meggazdagodni (500-600 ezer eurót kap a győztes), de elég csak arra gondolni, hogy az Amstel Gold Race összdíjazása 40 ezer euró. Ennyi a World Tour mezőny minimálbére... Az Amstel Gold Race győztese 15-16 ezer eurót kap, ez semmire sem elég.
Mennyire becsülik meg a világ legmegterhelőbb sportját végzőket a versenyigazgatók? Rövid számolgatás a Tour de France fényében: Te egy segítő vagy, aki mondjuk Pogacar győzelméért dolgozik. Összetettben a 20. helyen végzel, napi szinten kidolgozod a beled, hegyekben ott vagy mellette. A Tour de France végén, ha mindenkit csak a saját jogon elért teljesítményéért díjaznának, akkor 1000-1200 eurót kapna azért a 20. helyért. Ez gyakorlatilag egy hónap munka, óránként 12-15 eurós bérért.
A szerencse az, hogy sok esetben az ilyen összegeket beteszik a közösbe és visszaosztás megy egyenlő arányban. Amikor nyernek egy napot, vagy rajtuk van az összetett első helyért járó trikó, viszik is a közös kasszájukba. Vannak csapatok, ahol ezekkel az összegekkel lehet külön játszani, ebben a Quick Step jár az élen, mert Brian Holmék olyan rendszert dolgoztak ki, amiért Gilbert, Cavendish és a többiek is aláírtak kevesebb pénzért.