Giro d'Italia 2021 (Kibeszélő és tippjáték)

Előző téma - Következő téma

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában


18.

1. P Sagan
2. D Ulissi
3. F Gaviria
4. A Bettiol
5. R Cavagna

18. szakasz

1. Sagan
2. Gaviria
3. Ulissi
4. Bettiol
5. Bevin

Némi eszmefuttatás a mai 18. szakaszról.
Elég érdekes, bár első ránézésre nem az. Sprintszakasznak tűnik, de sokan gondolják úgy hogy ebből klasszikus sprint aligha lesz. A végén több nem kategorizált emelkedő van, az alapján amit olvastam így jönnek egymás után a céltól nem messze:
3.8km - 3.6%, 5.1km - 3.9%, 1.5km - 6.8% és 2.4km - 5.6%. Az utolsó csak 5 km-re van a céltól.

Nem súlyos emelkedők ezek, de ahhoz elegek, hogy szétszabdalják a mezőnyt, megszakítsák a sort és hogy vonata senkinek se legyen már a célnál. Egyébként is szűk utak vannak a végén.
A szakik szerint kétséges, hogy Sagan vagy Cimolai kibírja-e elől a végéig és én sem gondolom hogy feltétlenül igen, nem tudni persze mert Sagan az Sagan, de könnyen nyerhet egy úgynevezett puncheur/finisseur (amit soha nem tudom hogy lehet magyarra fordítani egy szóban ). Szökés szinte biztos mára, én úgy gondolom végig is fog menni ma.
Olasz versenyzők előtérben lehetnek ma, nagyon ambíciózusak általában a Girón ők, eddig is láthattuk, amolyan utolsó lehetőség sokaknak, van csapat amelyik nem nyert még szakaszt, vannak akik képességeik alapján nyerhettek volna már, de ilyen-olyan okokból nem sikerült.
Ilyen pl. Ulissi aki tegnap nagyon jó formát mutatott, ma esélyes hogy megpróbálja. Bettiol is ilyen lehet, már ha engedély kap a csapatától és nem kell Carthy-val foglalkoznia. Brambilla a Trekből szintén.
A Bardiani is nagyon szeretne egy szakaszt végre, többször megpróbálták szökésből, nem jött eddig össze, szóval Battaglin vagy Visconti elképzelhető hogy benne lesz a szökésben ma.
Ha nem ezek akkor még nyerhet valamelyik irammenő, akik a végén erőből elmennek. Cavagna ( a Quickstep nagyon csalódott lehet, egy szakaszgyőzelem gyógyír lehetne ) vagy Affini ( már volt egy próbálkozása ami kis híján összejött ). Még inkább el tudom képzelni Nikias Arndtot, több ígéretes próbálkozása is volt már előző szakaszokon.
H2H-et nem látok jót igazából mára, úgyhogy én tippelésügyileg hagyom a mait komolyabb szinten, esetleg pár száz forintokkal néhány nagy oddssz megy.

18.szakasz

1.Sagan
2.Gaviria
3.Bettiol
4.Tratnik
5.Viviani

18.szakasz

1.Sagan, P
2.Honore, Mikkel Frølich
3.Ulissi, Diego
4.Gaviria, Fernando
5.Bettiol, Alberto

18.szakasz

1. Peter Sagan
2. Diego Ulissi
3. Fernando Gaviria
4. Elia Viviani
5. Davide Cimolai

18.szakasz

1. Sagan, P
2. Ulissi, Diego
3. Gaviria, Fernando
4. Bettiol, Alberto
5. Cavagna, Remi

Az imént került ki a procyclingstats-ra, a szakasz live-nál. Szívesen venném, ha valaki értelmezné, hogy ez mit is jelent pontosan. Továbbá érdekelne, hogy a spéci trikók napi viseletére jár pénzdíjazás az UCI-tól a versenyzőnek vagy inkább a csapat kapná? Úgy képzelem, hogy egy versenyző szerződése hihetetlhen részletes lehet. Ha egy feltétel teljesül (pl. szakaszgyőzelem egy GT-n) akkor az x pénzösszeg. Az alap fizu pedig gondolom fix. De a kerékpársport pénzügyi része nagyon idegen, fogalmam sincs, hogy mennyit keres egy Pogacar féle sztár vagy a leggyengébb WT csapat vízhordója. Érdekes téma az biztos.

The prize money classification by rider.
#   RIDER   AMOUNT   
1    BERNAL Egan   € 60.313,-   
2    SAGAN Peter   € 26.971,-   
3    NIZZOLO Giacomo   € 25.602,-   
4    EWAN Caleb   € 24.946,-   
5    GANNA Filippo   € 22.162,-   
6    MERLIER Tim   € 19.089,-   
7    MARTIN Dan   € 17.793,-   
8    CIMOLAI Davide   € 17.173,-   
9    MÄDER Gino   € 15.660,-   
10    CAMPENAERTS Victor   € 14.412,-   
11    DOMBROWSKI Joe   € 14.010,-   
12    VENDRAME Andrea   € 13.288,-   
13    VAN DER HOORN Taco   € 12.761,-   
14    SCHMID Mauro   € 12.710,-   
15    FORTUNATO Lorenzo   € 12.586,-   
16    AFFINI Edoardo   € 12.416,-   
17    LAFAY Victor   € 12.110,-   
18    GAVIRIA Fernando   € 11.215,-   
19    BOUCHARD Geoffrey   € 11.052,-   
20    DE MARCHI Alessandro   € 10.884,-   
21    VALTER Attila   € 10.852,-   
.
.
133. DE GENDT Thomas   € 100,-

Idézetet írta: Latzka Dátum május 26, 2021, 20:36:50
Jót tett a mai szakasz a Gironak, az hétszentség! :) Teszem hozzá hogy már eddig is nagyon élvezhető volt.

És még mindenképpen megemlíteném Daniel Felipe Martinez nevét, aki nagyon sokat segített Bernalnak. Milyen volt már, amikor hátranézett és ököllel a levegőt csapkodva bíztatta a kolumbiait; mindezt úgy, hogy nem éppen sík részen haladtak akkor sem 8) Nagyon kíváncsi vagyok, hogyan állna, ha nem segítő lenne; és még így is 7. helyen áll 7:17 hátránnyal.

Ezt most találtam ;D

Eléggé összetett kérdés @Latzka , de próbálok minél több dologra kitérni, aztán majd lehet benne javítani/kiegészíteni.

A kerékpársportban a fizetések és a csapatok költségvetései, illetve bevételei egy ingoványos talaj. Nem sok olyan sportág van, ahol ennyire keveset tudunk a pénzügyi háttérről. Emlékszem, hogy a közvetítésekben is hosszú ideig csak vakfolt volt ez a téma. Manapság is csak találgatni lehet, körülbelüli infóink vannak a teljes mezőnyt illetően, de egy-egy csapatnál vagy versenyzőnél előkerülnek olykor pontos adatok.

Kezdjük a csapatoknál, ahol különböző szponzorok húzódnak meg a háttérben, hol lottótársaságok, hol országok (Kazahsztán), hol milliárdos sejkek, hol pedig olyan lelkes kerékpár szurkolók, akik nem mellesleg milliárdosok (Tinkov, Drapac, Milek stb.). Ezek a személyek és cégek tolják bele a sportágba a pénzt, vannak szupergazdagok, mint az Ineos, illetve vannak kevésbé tehetősek. Az Ineos költségvetéséről 2019 környékén volt utoljára adat, akkor 55 millió euró környékén tartottak, azóta ez szerintem alsóhangon üti a 60-at.

A francia csapatok (AG2R, FDJ és Cofidis) körülbelül 13-25 millió euró közötti összegből gazdálkodnak évente. Ezeket úgy kell elképzelni, hogy hiába népszerű sportág a kerékpár, hiába rengeteg a szponzori felület, nem tolonganak olyan szinten a pénzes emberek, mint ahogyan azt gondolnánk. A világ legjobbjai közé sorolt Quick Stepnél, heteket kellett tárgyalni, mire minimálisan tudták növelni a költségvetést, de állítólag még ez sem elég, hogy a Sagan-slepp jöjjön, ugyanis Lefevere azt mondta pár napja egy belga lapnak: nincsen 8 millió eurója pluszban Sagannak, vagy megoldja a Speicalized, vagy nem csatlakozik hozzájuk Sagan és baráti köre (Sagan-tesók, Bodnar, Oss, masszőr, mérnökök, szerelők, sajtós stb.).

Egy közepes World Tour csapat költségvetését 20-35 millió környékére saccolom. A bevételek úgy oszlanak meg, hogy a fő szponzor/mecénás adja az éves büdzsé legnagyobb részét (70%), kisebb hányada az egyéb szponzoroktól érkezik, illetve a maradék bevétel a versenyekből/jogdíjakból. Itt nem milliós tételű bevételekre kell gondolni, mivel a Tour de France "összdíjazása" nem haladja meg a 2,5 millió eurót, tehát, Sagan éves bérének a felét sem! A tv-s jogdíjakból is származik bevétel, de ez sem akkora összeg, mint amennyit gondolnánk mondjuk egy Real Madrid kapcsán, akik a BL-ből annyi pénzt kapnak, amivel övék lehetne a legjobb World Tour csapat a mezőnyben!

A kiadások legnagyobb részét a versenyzők (és a stábjuk) fizetése teszi ki. Ez csapatonként változik, Ineosnál elvileg 60-65% környékén mozog, ahogyan a QS-nél is, de a francia csapatoknál meghaladja a teljes költségvetés 70%-át. A többit az utazás, bringák és egyéb felszerelések viszik el.

A versenyzők fizetésénél már szó volt Sagan bérérő, ez ugyan "csak" 5 millió euró, de hozni kell mellé a haverokat is, így ahhoz, hogy megszerezd a szlovák klasszist, Lefevere által említett 8 millió kell. Chris Froome éves keresete az új csapatánál 5,5 millió euró. Pogacar a legújabb szerződése értelmében, évi 5 millió eurót keres, de haladjunk kicsit lejjebb a ranglétrán. Vincenzo Nibali Trek szerződése 3 millió euróról szól, ebben nincsen benne a haveri kör, szóval alsóhangon nála is 4 millió az, hogy a csapatodban tudhasd. Egan Bernal elvileg 2,8-3 millió környékén kap, míg egy Richard Carapaz 2,1-2,2 milliót.

Tavaly nagy volt az érdeklődés a luxussegítő, Michal Kwiatkowski jövője felől. A lengyel képes egymaga is sikereket szállítani, de elsősorban azért akarják mindig megtartani őt az Ineosnál, mert az összes GT-n óriásit ment. Az értéke 2,5 millió euró egy évre, azért, hogy segítse a legjobbakat. Érdemes megnézni Romain Bardet új szerződését is, hiába voltak gyengébb évei a francia sztárnak, akkor is 2 millióért írt alá. Azt megfigyeltétek, hogy eddig elsősorban GT-menőkről esett szó, egy top sprinter 1,5-2 millió között kap, de valószínű, hogy Bennett és Ackermann miatt, ez emelkedni fog idén. Gaviria keres 1,9 millió körül.

A sztárok mellett azonban kell pénz a segítőkre is, egy Declercq évi 200k környékén vihet haza, általában 100-500 ezer euró között van a segítők éves bére. Vannak kivételek, mint Kwiatkowski vagy anno Wout Poels, de a többség ekkora összeget tehet zsebre. A World Tour minimálbér azt hiszem 40-50 ezer euró között van. A kontinentális szinten természetesen jóval kisebbek a bértömegek, de azért egy Mathieu van der Poel ott is 2 millió felett kereshet évente.

Kérdeztél még a versenydíjakról is, látható volt, hogy a Tour de France győzelemből nem lehet meggazdagodni (500-600 ezer eurót kap a győztes), de elég csak arra gondolni, hogy az Amstel Gold Race összdíjazása 40 ezer euró. Ennyi a World Tour mezőny minimálbére... Az Amstel Gold Race győztese 15-16 ezer eurót kap, ez semmire sem elég.

Mennyire becsülik meg a világ legmegterhelőbb sportját végzőket a versenyigazgatók? Rövid számolgatás a Tour de France fényében: Te egy segítő vagy, aki mondjuk Pogacar győzelméért dolgozik. Összetettben a 20. helyen végzel, napi szinten kidolgozod a beled, hegyekben ott vagy mellette. A Tour de France végén, ha mindenkit csak a saját jogon elért teljesítményéért díjaznának, akkor 1000-1200 eurót kapna azért a 20. helyért. Ez gyakorlatilag egy hónap munka, óránként 12-15 eurós bérért.

A szerencse az, hogy sok esetben az ilyen összegeket beteszik a közösbe és visszaosztás megy egyenlő arányban. Amikor nyernek egy napot, vagy rajtuk van az összetett első helyért járó trikó, viszik is a közös kasszájukba. Vannak csapatok, ahol ezekkel az összegekkel lehet külön játszani, ebben a Quick Step jár az élen, mert Brian Holmék olyan rendszert dolgoztak ki, amiért Gilbert, Cavendish és a többiek is aláírtak kevesebb pénzért.

Első olvasatra nekem az jön le, hogy ahhoz képest, hogy milyen nehéz financiális működtetni egy csapatot, ahhoz képest a sztárok fizetése eléggé 'bika'. Persze tényleg sok összetevős a dolog, mert ki tudja Sagan hogyan oszt a sleppnek, de akkor is.

Esetleg még az átigazolásokról akad kis info @Pozzato? Csak lejáró szerződés esetén vannak csapatmozgások vagy akár kivásárolják a versenyzőket idő előtt is? procycling jól hozza a szerződések hosszát is, hiszen pl. Poginál látom, hogy 2026-ig UAE. Vajon mennyiért vásárolhatná ki, ha jönne egy lóvés szupercsapat? :)

Így van, szupersztárok itt is nagyon sokat markolnak, de a többi sporthoz képest viszonylag keveset. A probléma szerintem nem feltétlenül a sztárok bérével van, mert elnézve mondjuk az NBA-t, hasonló a helyzet (ugyanúgy aránylig mondjuk Sagan bére egy segítőjéhez, mint LeBroné egy pad végén ücsörgő csapattárséhoz), de elég csak a labdarúgást említeni, ahol szintén nagyok az aránytalanságok. A gond inkább azzal van, hogy kevés az egyéb bevétel, versenyek alig osztanak vissza valamit. Amiről korábban beszéltem, több VIP részleg kéne, lehetne még sok egyéb változás, de a szervezőknek és az UCI-nak tökéletesen megfelel így is, mivel a torta nagyobb része marad náluk. Ha megváltoztatnák a jogdíjak és versenydíjazások struktúráját, akkor sokkal több szponzor érkezne a sportágba, sokkal több lehetne a lehetőség, de ezt nem érik fel ésszel a fejesek. Sok szponzor vagy csapatvezető beszélt arról, mennyire nem vonzó ez az üzleti modell, ami jelenleg a profi kerékpározást jellemzi. Ez egy feneketlen kút, maximum azért szállsz be, mert imádod a sportágat. Ha valami kítűnő brand van mögötte (Movistar, Astana, Ineos stb.), akkor van belőle kis pénz, de nem annyi, hogy megérje.

Régebben, mivel a csapatoknak nem volt mozgástere a bérek és egyéb költségeken kívül, ezért megvárták, míg egy szerződés lejárt. Általában 1-2 évekre írattak alá versenyzőkkel (sérülések, bizonytalan szponzori helyzet, kiégés stb.). Emiatt sok volt a csapatmozgás, ha egy versenyző nem teljesített jól, már változott a piaci megítélése, ez pedig fenntartotta a folyamatos eredménykényszert. Az átigazolások nagyobb részét még most is a "szabadügynök" piac teszi ki, de ritkán előfordul egy-egy kivásárlás, de olykor még szerződéseket is felbontanak (januárban Hirschi esete).

A mostani piac azért változik, mert akad jó pár a tőkeerős befektető, gondolok itt elsősorban az arab milliárdosokra. Megértették, hogy jóval egyszerűbb kerékpárban felépíteni egy World Tour csapatot a nulláról (2 év), mint befektetni a fociba vagy a kosárlabdába. Az is rendkívül fontos volt számukra, hogy míg egy PSG-vel lehetséges, hogy világmárkára teszel szert, de a kutya se fog emiatt az arabokhoz utazni. Ugyanakkor, ha a bringába fektetnek, akkor tudnak versenyeket fejleszteni, megmutathatják az országukat, csapatokkal sikereket elérhetnek, ráadásul nem kell 5-10 évet várni, míg beesik egy BL-döntő, hanem már a második évben eshet egy Giro-győzelem. Ami ennél is fontosabb: a bringás közösség jóval mobilisabb, simán elutaznak egy-egy versenyre külföldre, míg a PSG nem valószínű, hogy Párizs helyett majd Dubaiban lép pályára. Ezek kombinációja pedig sokkal hatékonyabb, mint a többi sportágba való befektetés.

Az új trendek miatt előfordulnak kivásárlások, aminek a másik oka, hogy a többi sporthoz hasonlóan, igyekeznek most már a csapatok egy-egy fiatal tehetséget hosszabb időre lekötni. Nem ritka a 3-5 éves szerződés, olyan záradékokkal, amivel, ha ki is vásárolnának egy Remcót, akkora összeg ütné a QS markát, amivel kényelmesen megoldható a csapat jövője. Erre viszont csak az araboknak van pénze. A hosszú szerződés ugyanakkor kontraproduktív, mert a bringás nem valószínű, hogy annyira motivált lesz. Lehet a harmadik vagy negyedik évére már nem fog beletenni annyit, mint előtte.

Ha mondjuk egy 4 éves szerződésről beszélünk, összességében 15-18 millió eurós összegről, akkor szerintem a kivásárlási ár simán lehet a hátralévő szerződés összege, és még egyéb "fájdalomdíj". Lehetséges, hogy tévedek, de így lenne logikus, szóval, ha jövőre igazolnák le Pogacart, akkor 20-25 millió összegre lehetne számítani. Elsőre óriásinak tűnik kerékpáros mércével is, de okkal alakítják ki így a szerződéseket. Az szintén látszik, hogy a régi csapatvezetők közül, Unzué nem így gondolkodik, lehetséges, hogy le fog maradni végleg a Movistar ebben a versenyben.

18. szakasz: https://www.procyclingstats.com/race/giro-d-italia/2021/stage-18
1. @Latzka 4 pont
2. @firgabácsi 3 pont
3. @Hajdunorbert89 , @peshark , @LuckyBeny , @RedMunchen és @GreenEagle 2-2 pont
4. @Powell és @BvB_09 1-1 pont

Összetett állása:
1. @LuckyBeny 50 pont
2. @Latzka 48 pont
3. @Hajdunorbert89 47 pont
4. @peshark 45 pont
5. @Powell 42 pont
6. @GreenEagle 41 pont
7. @BvB_09 36 pont
8. @curpy82 34 pont
9. @firgabácsi 31 pont
10. @Rwilla 25 pont
11. @RedMunchen és @Giggs 8-8 pont
12 @csacsi1899 4 pont

Gratulálok a szakaszgyőzelemhez @Latzka , szép volt!  :beerchug:
Számoljátok át a pontokat, ha hibát észleltek, írjatok bátran!

Számolgattam Ati kapcsán, jelenleg 15. helyen van. A 23. helyig körülbelül 10-11 perc a differencia. Én a helyében a következőt csinálnám: holnap valahogy a főmezőnnyel megérkeznék a hegyi befutóhoz, de ott az Alpe di Mera elején saját tempóra váltanék. A hegy érdemi része 9 km és 10% környéke. Megúszós emelkedő, de ha okosan csinálja, akkor az élmezőnytől kap 3-5 perc környékét, míg a vele egy szinten lévőktől maximum 1-2 percet. Fortunato egyértelműen jobb állapotban van nála, de a többieknél ezt nem érzem. Legfeljebb egy-két helyet csúszhat vissza. Gorka Izagirre nem fog újból szökni, valószínűleg elengedik Vlasov miatt a holnapot és a szombatot. Ha ez megvan, akkor a 16-17. helyről várhatná az utolsó hegyi etapot, viszonylag kipihenten. Az lesz a döntő, ott 5-10 percet ki lehet osztani. Formolo nem bírja az ilyen emelkedőket, gondban lehet, ahogyan a Jumbo-Vismánál is belelátok egy olyat, hogy megtesznek majd mindent Foss top10-es eredményéért. Ati, ha nem omlik össze, akkor simán meglehet így a top20, de kis szerencsével tarthatja a top15-öt is.

Giro 19. szakasz

1. S.Yates
2. Almeida
3. Caruso
4. Bardet
5. Dan Martin