Rali-világbajnokság 2023

Előző téma - Következő téma

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában


Ez egy kiváló év volt, nagyot mentek a magyarok, Norbi végig higgadt volt, szerencse is mellette volt (ami nem túl gyakori nála..), Tassi is összességében a körülményekhez képest jó szezont futott.
Jövőre már nem lesz a mezőny tagja a VW és az Audi. Fogyatkozhatnak tehát, viszont 2021-től van rá esély, hogy a több pályacsúcsot is megdöntő Renault Mégane RS ott legyen a mezőnyben, illetve melléjük csatlakozhat a MG6 XPower. Utóbbinál megvan a homologizáció is. Következő évben változik majd a naptár is. Két új verseny kerül be, ebből Dél-Korea lehet az érdekesebb, egyrészt a körülmények miatt. A pálya a hegyekben van fent, akkor általában 20 fok környéke van Dél-Koreában, viszont nem tudni, hogy egy milyen hatással van az időjárásra a Japán-tenger és a "völgyes" megoldás. Az biztos, hogy első ránézésre ez egy gyors pálya, ahol fontos lesz az időmérő, mert hiába a hosszú egyenesek, ha azokat többségében gyors kanyar követ, ahol minimális az előzés esélye.

Emlékezzünk meg Johan Kristoffersson mai teljesítményéről is, aki a 22. helyről megnyerte a futamot, óriásit ment. Szakadó eső, megfelelő ívek keresése, tapadás nélküli versenyzés, ez az ő terepe. Kellett neki 3-4 verseny, mire megszokta ezt a közeget, aztán azért nyert 3 futamot, illetve az év második felében már jól ment egy összességében kevésbé versenyképes VW-vel. Jövőre elvileg visszatér a WRX-be, ahol szintén változások voltak, illetve pár raliversenyen is láthatjuk majd a svéd klasszist. 

Fernando Alonso azt gondolta, hogy a bab is hús, de azért a rali nem bohóckodás. Az elmúlt évek dakarjai tényleg jobban kedveztek volna neki, de a mostani az technikás, nagy tudást igényel, itt még az olyan versenyzők is megszenvednek majd, mint Peterhansel. Ez a tipikus mindenhol homok, nagy buckák és más egyebek. Alonsónak szerintem ez egy kijózanító pofon lesz, azt hitte szerintem, hogy ha F1-ben mentek anno a dolgok, meg beültették jó kocsiba a 24 órásra, akkor majd ezt is megoldják Comával, akinek óriási a tapasztalata. Szerintem amúgy egyszerűbb és hatékonyabb lenne, ha Coma vezetne, Alonso meg ülne csak és navigálna.

Ez most is többféle szakágról szóló bejegyzés lesz. Először is kezdjük a ralival, hiszen mégis annak a topicja.
WRC
Hétvégén Svédországban versenyeztek, elég komoly botrány közepette. A Svéd Rali arról híres, hogy óriási hófalak között versenyeznek a pilóták, rengeteg csúszkálás, szöges gumik. Ebből idén az lett, hogy nem volt hó, gyakorlatilag a fagyott murván mentek, ami életveszélyes, bármikor kicsúszhatnak, mintha egy jégpályán zajlott volna a hétvégi futam. Mindent elmond a versenyről, hogy a helyszínre látogatott Jean Todt is, az FIA elnöke. Elmondta, hogy ez tarthatatlan, hiszen nem ez az első eset az elmúlt évekből, hogy Svédországban ilyen körülmények között kell versenyezni. A klímaváltozás mindenhol érezhető, elvileg a naptár miatt változásokat eszközölnek, olyan infók is előkerültek, miszerint Kanadába vagy Oroszországba vinnék a futamot.

Kanadában már volt futam a kezdetek kezdetén, még 1970-es évek második felében. Elvileg a kanadai promóterek szeretnék, ha újból hozzájuk kerülne egy futam, amire van is esély. Yves Matton az egyik WRC naptárkészítő kijelentette talán tavaly, hogy szeretnének két havas versenyt a szezonban, viszont az évadnyitó sem mindig felel meg ennek, szóval már egy ideje terítéken van a rendezésük. Elvileg 2023-tól lehetne belőle valami, de a svédországi helyzet miatt előrébb is lehet hozni.

Visszakanyarodva Jean Todtra, tavaly kiderült, hogy két év múlva már hibrid lesz az összes WRC autó, fokozatosan viszik át őket az elektromos hajtás irányába. Valószínűleg a három gyártó marad (Ford, Hyundai és Toyota), de szerintem a hibrid technológia miatt egyre népszerűbb lesz ez a szakág is. A PSA-konszern esetében is látok esélyt arra, hogy visszatérnek, hiszen nagy ütemben kezdődött ott is az átállás az elektromos autókra. Jó esély van, hogy a konszern alá tartozó Peugeot, Citroen vagy Opel közül hoznak egy gyári autót (utóbbi esetében a Corsa erre alkalmas lehet, ahogyan a Citroen is visszatérhet C3). A Volskwagen csoport visszatérésére is van esély. A márka 2021-től nagy ütemben áll át az elektromos autók fejlesztésére, ebbe szeretnék ölni a pénzüket. Mivel a VW dominálta pár éve a szakágat, ezért valószínűsítem, hogy a teljes visszavonulás a WRC-től majd változik, mivel a Polo jó kis autó, versenyképes lehet továbbra is. Nem lennék meglepődve azon sem, ha visszatérne a Mini is a sorozatba, mivel náluk is komoly fejlesztések kezdődtek el elektromos autók terén.

WTCR / ETCR
Ebben a szakágban lehet az év meglepetése szerintem. Először is, elindul az ETCR sorozat, amely a túraautózás elektromos változata. ahová már négy gyártó fejleszt vagy készített autót: Hyundai, Cupra és az Alfa Romeo mellett egy privát cég is bejelentkezett, a Lisheng Shanghai Racing (elvileg MG-vel dolgoznak majd). Négy autó esetében már minimum 8-10 indulóról beszélhetünk, de van egy sejtésem, hogy ez a szám tovább fog duzzadni. Erre utalhat, hogy a JAS Motorsport is bejelentkezett, elvileg már fejlesztenek ők is egy elektromos autót. Ugyanakkor az Audi vagy a Honda egyelőre nem fejleszt elektromos autókat. A PSA-konszernre itt is felhívnám a figyelmet, ugyanis őket érdekelheti ez a szakág is, nagyon ráálltak az elektromos témára, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a ralikrosszból azért léptek ki, mert nem jött rögtön a váltás az elektromos autókra. Elvileg holnap 11:00 órától lesz bemutató az Eurosport Events jóvoltából, ahol több részletre is fény derülhet a sorozattal kapcsolatban. Egy biztos, hogy az ETCR egyik arca Mattias Ekström lesz!

Eközben a WTCR-ben is zajlik az élet, Hyundai vezetője, Andrea Adamo ugyanis élesen kritizálta a szervezőket, mondván túl sokat engedtek meg a Lynk & Co-nak. Egyelőre csak a Honda helye biztos a sorozatban, míg az Audi, Volskwagen és az Alfa Romeo is kiszállt a sorozatból (de az Audi továbbra is ad autókat, csaj a fejlesztést nem kaphatnak az autóik). Elvileg a Cupra február 20-án jelenti be az új Leónt, mivel a Comtoyou Racing már nem tér vissza Cuprákkal a mezőnybe, ezért érdekes lehet a felállás. Elvileg a Zengőnél készülnek arra, hogy idén visszatérnek a sorozatba a Cuprákkal. Hyundai ugye még "bizonytalan", de szerintem biztos Micheliszék indulása. Annál is inkább, mert a Barcelonában Michelisz és Tarquini tesztelte az i30-at.

Ahogyan én látom, tavalyi elit mezőny biztosan nem jön össze újból, megcsappanhat a létszám is, olyan 16-20-ra saccolom a versenyzőket: Hyundai 4 pilóta, Honda 4 pilóta, Lynk & Co 4 pilóta és Audi, illetve Cupra kérdéses, hogy 2 vagy 4. Audinál valószínűsítem a kettőt.

Itt az a bizonyos bejelentés:
https://index.hu/sport/motorsport/2020/02/19/elektromos_turaauto_pure_etcr_bemutato/

Szépen összefoglalva minden, nekem tetszik a lebonyolítás rendszere is. Ebben így lehet potenciál, ha pedig egyre több gyártó vesz rajta részt, akkor ez egy kifejezetten izgalmas vb lehet. Ami ennél is lényegesebb, hogy a gyártóknak érdekük a részvétel, mivel megmutathatják azokat a hatchback formájú modelljeiket, amit el akarnak majd adni a piacon. Még vonzóbb lehet ez által az elektromos autózás is. A Hyundai növekvő eladásai mögött is részben az áll, hogy dominálni kezdtek a túraautózásban, illetve a raliban is az elitbe tartoznak, versengenek a világbajnoki címekért. Természetesen 5 év garancia is nyomós érv, ahogyan az is, hogy az i20 vagy az i30 alig veszít az árából vásárlástól számított 2-3 év elteltével is, amortizáció szempontjából egészen parádés ár/érték aránnyal bírnak. Egy 2017-es i20, ami akkoriban 3,4 millió körül volt, most 20-30 ezer km-rel a háta mögött el lehet adni 3,2-3,3 millióért. Olyan, mintha egy évre bérelnél magadnak havi 7-9 ezerért egy autót. Olcsóbb, mint egy tömegközlekedési felnőtt bérlet.

Visszakanyarodva az elektromos autózásra, hang szempontjából pocsék, viszont sebességre, egészen elképesztő, látványos előzéseket lehet majd végrehajtani ilyen versenyeken. A Formule-E is szépen elkezdett fejlődni, ez lesz a jövő. A különböző pályákon mért csúcsidők is most már elektromos autókhoz kapcsolhatók, ebben élen jár a VW szörnyetege az ID.R.
https://www.youtube.com/watch?v=VHU2j7rZess

Ez a "kocsi" tartja a rekordot a Pikes Peak hegyi pályáján, Nürburgringen illetve a Goodwoodban is. Ehhez jött a legutóbbi Tianmen-hegységben futott csúcsidő, mindet Romain Dumasnak köszönheti a VW. Van onboard videó is róla, de inkább a Pikes Peak őrületes tempóját érdems megnézni, főleg az elejét, ahogyan kilőtt az autó.
https://www.youtube.com/watch?v=QnH15dejp0s

Kicsit más téma, de érdekel a véleményed Pozz. Ugye a Szilveszter Rallyn Rovanpera körbeautózta a komplett magyar mezőnyt. És a végén jött Vincze kirohanása, hogy mert TopCars-os autóval mehetett, meg nagyobb szűkítővel is, etc.. A vége egy botrány lett, annyira, hogy Feri versenyzői oldala is törölve lett. Neked mi a véleményed a dologról? Egy buliversenyen leszólhatja-e a magyar bajnok azt a tinit, aki a Svéd Rallyn dobogós lett, és egy évben többet autózik tízszer, mint Feri, vagy igaza volt Vinczének?  (A dologhoz hozzátartozik, hogy először ment Polo R5-tel, és egész hétvégén szidta, mint a bokrot.)

Idézetet írta: buszberlet Dátum február 20, 2020, 16:00:53
Kicsit más téma, de érdekel a véleményed Pozz. Ugye a Szilveszter Rallyn Rovanpera körbeautózta a komplett magyar mezőnyt. És a végén jött Vincze kirohanása, hogy mert TopCars-os autóval mehetett, meg nagyobb szűkítővel is, etc.. A vége egy botrány lett, annyira, hogy Feri versenyzői oldala is törölve lett. Neked mi a véleményed a dologról? Egy buliversenyen leszólhatja-e a magyar bajnok azt a tinit, aki a Svéd Rallyn dobogós lett, és egy évben többet autózik tízszer, mint Feri, vagy igaza volt Vinczének?  (A dologhoz hozzátartozik, hogy először ment Polo R5-tel, és egész hétvégén szidta, mint a bokrot.)
Olvastam róla, véleményem az, hogy ez a tipikus féltékenykedő hozzáállás, mert ő nagyon messze van Rovanpera szintjétől. Szerintem Vincze csőrét baszta, hogy idejött egy 20 év alatti tini és leoktatta őt. Teljesen mindegy, hogy milyen autóval (nagyobb volt-e a szűkítő stb.), ez neki nem hazai pálya volt. Vinczének ezt illett volna normálisan kezelnie. Ez amit csinált, egy szánalmas megnyílvánulás volt a részéről. Az a gyerek egy ösztönös zseni és érdemes megnézni a nyilatkozatát, miután rommá verte a mezőnyt: azt mondta, vannak szép számmal tehetséges magyar pilóták. Semmi negatív kritika, imádta a versenyt, erre jön Vincze, aztán elkezd replikázni.

Érdemes meghallgatni Puskádi Janit is, aki dicsérte a finn srácot, elismerően beszélt róla, semmi gyanusítgatás. Örült, hogy eljött hozzánk, mondta is, hogy szükség van ilyen versenyzőkre, ők emelik a verseny rangját. Puskádi is kiemelte, hogy ellentétben Vinczéékkel, Rovanpera nem gyakorolt semmit (fogalma sem volt a körülményekről), de tökéletesen ment végig. Nincs itt miről beszélni, valószínűleg egy Ladával is alázgatta volna a mezőnyt.


Mexikó
Neuville kicentizte az első kis montázsban. Azért 1:35-től se semmi jelenet következi, srác nem állt jó helyen.  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=REZD0JLnI-Y

WTCR eSport: Hungaroring az első állomás

Taroltak a magyarok a túraautó esport világkupa első fordulójának selejtezőiben.  Olvasd tovább


Idézetet írta: SPF Előzetes Dátum április 06, 2020, 12:15:45
WTCR eSport: Hungaroring az első állomás

Taroltak a magyarok a túraautó esport világkupa első fordulójának selejtezőiben.  Olvasd tovább

10-es szorzó :o

Szép találat! Mindkét futam vége egész izgalmas volt, különösen a második befutója lett kaotikus, amiből jól jött ki a magyar srác.

WRC és WTCR fejlemény/vélemény
A szokásos két téma a topicban, de most a koronavírus árnyékában. A motorsportot megviselheti a válság, talán a leginkább érintett terület lehet. Ezen belül is a WTCR szenvedheti meg leginkább a recessziót. A WRC-ben annyi szerencséje lehet a csapatoknak, hogy gyári szponzorok vannak, de meddig?

Az F1 kapcsán szóba került, hogy csapatok mehetnek tönkre (négyet említettek, de egy is sok lenne), akkor mi lesz a WTCR sorozattal? Ott a szponzori pénzek dominálnak, úgy hozzák a különböző csapatok az autóikat, gyártók gyakorlatilag "részt sem vesznek". Az idei évre ráadásul eltűnt a VW, Alfa Romeo és az Audi, Cupra teljesen megszüntette a gyári támogatást, mindezt még bőven a járvány előtt. Alig maradt csapat 2020-ra, pedig a 2019-es bajnokság nagyon erős volt. Talán minden idők legjobbja, már ami a versenyzőket illeti.

Kőváry Anett készített interjút Andrea Adamóval, a Hyundai csapat vezetőjével (Michelisz Norbi főnöke). Pár mondat az interjúból:
"Nagy kérdés, milyen helyzetben lesznek az autógyártók, most ugyanis kevesen gondolkodnak azon, hogy kocsit vegyenek. Ebben a pillanatban nehéz látni, jövőre hol mennyi pénz lesz az autósportra. Egy biztos, más költségvetésekkel kell majd megtervezni a bajnokságokat. Ha fenn akarják tartani a 2019-es szintet, jövőre senki nem fog versenyezni."

Tovább, mondott még olyanokat, miszerint nem tartja valószínűnek, hogy július vége, augusztus eleje előtt autóversenyeket lehessen rendezni. A 2021-es helyzetről pedig annyit mondott, muszáj változtatni a szabályokon, különben óriási gondot lesznek és akkor nem lehet a bajnokságot megrendezni. A WTCR jelenlegi megoldása nem kedvez a szimplán gyártói részvételnek, csak a szponzorokra támaszkodva, nem lehet a következő években vb-t szervezni.

A végére pedig Szalay Balázs, akinek a szavaira érdemes figyelni. Ő még tovább ment:
"Nagy valószínűséggel a gyári csapatok nagy része kiszáll majd az autósport minden szakágából – legalább egy-két évre –, egyszerűen azért, mert nem lesz más választásuk, és nagyon, nagyon lassan költözik majd újra élet az autósportba."


Dakar Classic: Jó döntés, hogy a 2000 előtt gyártott autókat is meghívják, külön kategóriába. Talán pár legenda is volán mögé ül, illetve láthatunk majd retro kocsikat. Azért, ha kigurulna a DAF Turbo Twin, az nem lenne gyenge  ;D, de egy Peugeot 405 vagy Porsche 959 is ütős, de ilyen gépekre nincs sok esély, de egy jó állapotban lévő Pajeróra annál inkább.
https://www.youtube.com/watch?v=EEcXo6nGDSk

https://www.youtube.com/watch?v=AWCNnlk8rkU



Mennyire jó pilóta valójában Fernando Alonso?

Újabb történelmi győzelemre készül a spanyol világbajnok. Te hiszel benne? Olvasd tovább


Takuma Sato és Fernando Alonso

Az öreg japánt ismeritek szerintem az F1-ből, mindössze egyetlen dobogót hozott össze hat év alatt (akkor épp Alonso kiesett a versenyből). Sato úgy gondolta, hogy ideje az IndyCar felé néznie. Azt nem árt tudni, hogy a Triple Crown "trófeához" Alonsónak csak az Indy500 hiányzik, szóval elkezdte ezt a versenyt (is) hajszolni. Idén már szabályt is módosítottak, hogy ne legyen gond az indulásával (jótékonyan nem ezt mondták).

Sato és Alonso 2017-ben is a mezőnyben voltak, akkor Sato nyert, Alonso 24. helyen ért célba. Idén újból "összecsaptak", és megint Sato nyerte az Indy500-at.  ;D   Alonso 21. helyen ért célba, szerintem Montoya Triple Crownja előbb lesz meg, mint Alonsoé: spanyol következő két évben valószínűleg nem indul majd, míg Montoya azt nyilatkozta, hogy vissza akar térni. Csapata, a Team Penske fontolgatja, hogy beszállnak hibridekkel a Le Mans-i 24 órás versenybe. Penskével nyert Montoya 2015-ben Indy500-at, szóval érdemes őket komolyan venni.