Ez tényleg egy összetett kérdés, de ha levesszük amolyan sportmanager játékok szintjére, akkor már jóval kezelhetőbb. Ugye ott van a Football Manager, ami értékek szerint próbál kategorizálni, ilyen a bringában a Pro Cycling Manager. A játéknak is vannak bőven hibái, ugyanis olyan alapvető dolgokat nem vesz figyelembe, mint a helyezkedés. Ők csak a végső sebességre és gyorsulásra koncentrálnak, de én ehhez még hozzávenném a helyezkedést is.
Vegyünk egy teljesen átlagos szakaszt: 180-200 km között, ideális időjárás mindenki számára (20-21 fok), tökéletes felvezetés kapnak. Mindenki csúcsformában.
Ekkor a jelenlegi mezőnyből, ha minden klappol, akkor az alábbi hármas csatáját nézhetnénk az első helyért:
Kittel - Cavendish - Gaviria.
Jelen helyzetben, ha hozzávesszük, hogy nem a bringások prime korszakát kell számolni, hanem a jelenlegi életkorát, akkor ez lenne a reális. Közülük a leggyorsabb Kittel. Ez lenne az én első hármam.
Utána viszont én nálam ilyen sorrend alakulna ki:
4. Sagan
5. Ewan
6. Viviani / Groenewegen
7. Greipel
8. Kristoff
9. Coquard
10. Cort Nielsen / Démare
Ahogy már mondtam, ez egy soktényezős dolog. Ott van Viviani, aki kapott maga alá most egy kiváló csapatot, akikkel sikert érhet el. Például ott van Coquard, aki jóval tehetségesebb nála, de még mindig Pro Konti szinten szenved, mert hűséges a honfitársaihoz. Ha ő ilyen Sabatini-féle sort kapna maga elé, akkor rommá nyerné magát (+ megtanítanák helyezkedni..).
Azt is fontos ilyenkor megemlíteni, hogy milyen szakaszról beszélünk. Oldalszeles, kicsit dombos, szűk kanyarok a végén vagy nyíl egyenes út. És ott van még az össztáv fontossága. Ha 240 fölé kerül a km, akkor Kittel bajban lenne, viszont akkor élne igazán Sagan vagy épp Viviani. Oldalszeles szakasznál Ewannek nem sok esélye lenne, mint ahogyan Kittelnek sem. Ott Cavendish vagy a Boonen tipusú versenyzők lennének elől. Szűk kanyaroknál viszont épp Ewan, Cort Nielsen vagy Sagan lenne jó, de említhetném Gaviriát is. A másik tényező, amivel nem számoltunk, mi történik, ha mindenki csúcsformában van és valaki hosszút nyit. Kristoff és Gaviria ilyenben jó eséllyel verhetetlen lenne.
Természetesen nem sorolható a klasszikus sprinterek közé Sagan vagy épp Cort Nielsen, de minden olyan tulajdonsággal rendelkeznek, amivel sprinternek tekinthetjük őket. Kiváló gyorsulásuk van és jól találják meg a réseket.
És a legfontosabb dolgot a végére hagytam: felvezetők.
Úgy gondolom, hogy sok esetben ez dönt a hajráknál. Lehet itt bárki bármennyire gyors, ha nincsen egy jó felvezetője. Anno mindenki Mark Renshawról beszélt, neki nagyon sokat köszönhetett például Cavendish. Rendkívül gyors volt, akár önerőből is nyerhetett volna hajrákat (igaz nem ennyit, mint Cav), de ő inkább beállt segíteni. Cav ennek hatására (is) sorra nyerte a szakaszokat.
Emlékezhetünk rá, hogy pár évvel ezelőtt, szinte minden Kristoffról szólt. Mára visszaesett a teljesítménye, pedig csapatot is váltott a norvég, hogy megtörje a rossz éveket. Mi lehet a háttérben? Luca Paolini lebukott doppinggal, így kitette őt a Katusha. Kristoff teljesítménye ezek után pedig rohamosan esett vissza. A Katusha sprinter taktikája a következő volt: Paolini kontrollálta az utolsó 1,2-1,5 km-t, hatalmas tempót ment, amit a többi csapat felvezetői sem bírtak. Olyan 400 méterrel a vége előtt kiállít Kristoff elől, aki bedarálta az egész mezőnyt a nagy tempós sprintből. Paolini kiesett előle, Kristoff azóta sem találja a helyét.
Érdemes megnézni még Sagan helyzetét is. A Cannondale-s időkben sorra nyerte a hajrákat, aztán jött a változás. De miért? Előbb Oss volt a felvezetője, majd utána Sabatini, akik végül elkerültek mellőle. Sagannak így önerőből kellett megoldani a hajrákat. Így sem vallott szégyent (tegyük hozzá, hasonló esetben Cavendish, Kittel, Greipel és a többiek eltűntek volna a süllyesztőben), mert megtanult helyezkedni, még jobb lett a taktikában és az egynaposokon. Idén még nincsen annyi győzelme, de visszakapta Osst (éveken át elpocsékolta tehetségét a BMC-ben azaz ember...), így jöhetnek tőle újra a jó sprintek.
Greipel is eltűnt, ennek is megvan az oka. A jó öreg Greg Henderson már nincsen, aki kiválóan tudta helyzetbe hozni őt. Most sincsen rossz csapata, de már a német sem fiatal, így neki nagyon meg kell majd szenvednie a sikerért. Kittelnek az lesz a szerencséje, hogy kis Zabel beáll elé (ezért nyert a Tirrenón).
Amit még érdemes megfigyelni, hogy miért ennyire jó a Quick-Step. Jelen legjobb felvezető emberek közül ott van: Sabatini, Richeze, Keisse, Terpstra, Stybar. Plusz megszerezték melléjük Morkovot és Senechalt. Csodálkozunk, hogy ennyire jók?
Rátérve Richezére és Sabatinire, fontos elemei jelenlegi kerékpársportnak. Richeze a Lampréból jött, ahol 2013-ban kezdték őt átnevelni felvezetőemberré. Modolóval rakták őt "párba", aki hirtelen 14-ben (első teljes közös évükben) elkezdett dominálni. Ha nincs az a török körös problémája, akkor a Girón is odatette volna magát. Ekkor nyerte élete első WT szakaszát, majd következő évben jött a legjobb szezonja. Tanultak az előző évi hibából, nem vitték túlzásba a Giróra való felkészülést, így az olasz körön két szakaszt tudott nyerni, hála az argentinnak. Utána Gaviria első embere lett Richeze, láthatjuk, hogy azóta hol tart a kolumbiai.
Sabatini a másik zseni. 2014-ig a Liquigas/Cannondale csapatát szolgálta. Ott Viviani és Sagan jövőjét alapozta meg, majd utána átkerült előbb Gaviria/Cavendish később pedig Kittel vonatába. Mennyire sikerült ez jól? 2017-ben öt szakaszt nyert a Touron a német, majd 2016-ban mind a Giróra, mint a Tourra elvitték Sabatinit, ahol Kittel szakaszokat nyert.