Pro Cycling Manager 2022Emlékszem, mikor még Cycling Manager néven kijött az első rész 2001/2002 környékén, véletlenül egy demóra akadtam, majd meglett a teljes játék is. Akkoriban még olyan nevekkel találkozhattunk benne, mint Lance Nilstrung (Armstrong

), francia kommentárt át sem állítottam (pazar volt

), grafika mai szemmel pocsék, de az idő megszépítette az emlékeimben. Emlékszem, hogy az akkor kedvenc hegyimenőmmel, Juan Miguel Mercadóval próbáltam legyőzni Vunokourov (Vinokourov

) és Ullrach (Ullrich) fémjelezte Telekom csapatát. Az elmúlt 21 évben bármennyit is öregedtem, bármennyire fura mai szemmel, azért leülök (ha nem is túl gyakran), mert ez egy olyan játék, ami már inkább manager és csapatépítés, mintsem
fifázgatás. Olyan szintre fejlődött az egész, hogy lassan egy komplett GT-t lehet vele szimulálni.
Emlékszem, kezdetben még a PCM Daily felületén segítettünk adatbázisokat csinálni, itthon magyarosítást gyártottunk és honi csapatokat raktunk bele (P-Nívó Betonexpressz-t). Azóta ezen már profik dolgoznak (egykori fejlesztők segítenek most már szakaszokat kreálni, mezeket készíteni ingyen stb.), igaz, hogy még mindig rétegjáték, de aki megismerné a komplett bringás mezőnyt, tudni akarja, hogy ki miben jó, annak pár hét ezzel, gyakorlatilag mindenkit vágni fog fejből. Azért is hoztam fel most ezt, mert a napokban jelent meg az újabb rész. Ahogyan a Football Managernél is, itt sincsenek óriási ugrások évente, viszont szerintem a játék most fejlődött először olyat egy év alatt, hogy kijelenthető, közel vagyunk a tökéleteshez.
Nem grafikai szempontból, mert szerintem egy manager játéknál ez irreleváns, hanem taktikai szempontból. A szakaszokon már komplett stratégiát kell alkalmaznunk, rengeteg mindenre figyelni, viszont ez ne riasszon el senkit, aki kipróbálná, ugyanis nulla előélettel is megtanulható az egész (ha kell, segíthetek, de érdemes nézni Benji Naesen videóit is). Amit fontos kiemelni, ne riasszon el senkit a különböző fokozatok a játékban, szerintem felesleges bajlódni az easy, normal és hard szintekkel, egyetlen okból: extreme fokozaton a legjobb játék. Itt jön ki az igazi ereje, itt tényleg megmutatkozik az, hogy már szinte egy szimulátornak is használhatjuk, annyira pontos eredmények jönnek ki. Nincsen ilyen, hogy te Masnadával Girót nyersz, hanem azért Carapaz és Hindley fognak küzdeni.
Mennyire reális a játék? Vegyünk egy Girót. UAE csapattal vagy, Almeida a kiemelt versenyződ. Simán benne van, hogy egy bukás miatt ugrik a versenyed a 14. szakaszon, ahogyan az is, hogy egyszerűen nem bírja úgy a hosszú emelkedőket, mint Carapaz, nincsenek olyan segítői, mint Hindleynek, ezért kapja a másodperceket. Neked pedig minimalizálni kell a hátrányt, okosan beosztva az energiát, hogy ezt megold. Az sem mellékes, ha mondjuk olyan etap van, ahol mondjuk esik, Almeida nem szereti az esőt, rossz a hangulata (nem kapja meg valós értékei 100%-át), akkor neked azt az etapot túl kell élned a csapattal. Minél inkább védeni őt, "pihentetni". Ha pedig mondjuk ekkor csapattársa Covi csúcsformában van, akkor elindítani őt egy szökésbe, ha bekerül, akkor megpróbálni nyerni.
Oldalszeles nap? Akár Tour de France-ot is nyerhetsz egy ilyen etapon, ha megfelelő flat értékekkel rendelkező versenyzőkkel szétszakítod a sort, okosan beosztva a kiemelt embered erejét. Sprint? Hiába van neked a sorod végén Ewan, ha bezárnak, nem megfelelő pillanatban indítasz, lehet csúcsformában, akkor sem fog nyerni. Építhetsz saját csapatot is (ez már régóta benne van a játékban), de felhozhatsz egy kisebb konti klubot is elit szintre, ha kell időt és energiát beleölsz, tehetségeket fedezel fel. Magyarok? Idővel simán oda lehet érni mondjuk Atival is egy top10-be a Girón, de ehhez türelem kell, okosan fejleszteni, illetve szerencse sem árt.