Ez egy érdekes cikk:
https://telex.hu/szorakozas/2023/04/13/hbo-max-discovery-warner-streamingAbban igaza van: HBO-nak annyi, mind brandnek. Ezen nincs mit vitatni, ez a Zaslav-féle irányvonal nem járható út, ráadásul jelenleg négy platform is ugyanarra próbál építeni: szuperhősök és fantasy. A Netflix, Prime, HBO és a Disney számára is ez lesz a prioritás a következő években, próbálják butítani a platformot - hogy minél több előfizetőjük legyen -, franchise-ok építésébe kezdenek, esetleg a meglévőket bővítik.
Ez a négy platform egymás elől szívja majd el a felhasználókat, mert ugyanabba az irányba indultak el. Valószínűleg monitorozták a társadalmat, mire lenne igény, ellentétben például az Apple vagy SkyShowtime csapataival. Ők inkább készítenek valami trendtől eltérőt, mondhatni hazárdíroznak, de pontosan emiatt lesznek előnyben, mert nem a biztos profitot akarják, hanem kockáztatni.
Az HBO minősége romlik, ez tény, amiket berendeltek, azok fel sem érnek majd a Sopranos, Wire, Succession vagy a Veep szinjtére, de nem is ez a cél. A trashre ugyanis igény van, ha nem lenne, akkor nem a Netflix lenne még mindig a piacvezető.
Amikor nézi az ember a Netflix heti nézettségi rangsorát, rendre elképed, hogy a követők legnagyobb része a trasht nézi, olyan sorozatokat/realityket, ami sok esetben még a közepest sem éri el szintben. Ez van, pontosan ezért népszerű a TV is, hiszen az emberek többsége nem akar gondolkodni, inkább valami butyuta fost akar nézni, elég csak azt a retrohullámot megnézni, amit a TV2 is beindított a Szerencsekerékkel és más vállalhatatlan műsorral.
Mindenki kinevette évekkel ezelőtt az Apple csapatát, mondván, minimális sorozattal indulnak, nem vesznek semmit, mit akarnak így? Én sem értettem, de sejtettem, valami tudatos (vagy tökös) lehet emögött. Az Apple még 2020 közepén emlékeim szerint 2-3%-os piaci részesedéssel bírt, most ez 6-7% környékén van, 2023 végére szerintem meglesz a 8%. Nincsen vásárolt sorozatuk, csak saját tartalom, Emmy-díjakat nyernek, Golden Globe szobrocskákat húznak be, egyre több és több az elit cucc náluk, míg a riválisok hanyatlásnak indultak.
Jól látható a Netflix visszaesése, gyakorlatilag ezt nem lehet megakadályozni, hiszen az inflációs válság pont azokat fogja érinteni, akik anno olcsón előfizettek Netflixre, mondván, kevés pénzért is rengeteg sorozatot kapnak, olykor kiemelkedőt. A Netflix elve az volt, hogy 100-ból úgyis betalál 5. A gond viszont az, hogy míg mondjuk a Netflix két év alatt megcsinál 80-100 sorozatot (és ebbe nincs benne a temérdek reality), amiből 5%-os sikerküszöbbel dolgoznak, addig az Apple 30 sorozatából ennyi idő alatt minimum 10-12 lesz jó (30-40%).
Az Apple ezt az egészet négy éve kezdte, tavaly már az Emmy-díjátadón a kiemelt kategóriák díjazásában már másodikok voltak az HBO mögött, megelőzték a Netflixet. És a trend is jól látható: míg korábban a Netflix, illetve tavaly az HBO esetében is olyan sorozatok nyertek, amik kifutóban vannak, addig az Apple folyamatosan újabb címeket ad a különböző díjátadókra. Lehet erre legyinteni, hogy óóó, hát kit érdekelnek ezek a hülye díjak?
Egy idő után bizony minden embert, ugyanis abban a kis idejében majd nem akar egy 60%-ra értékelt sorozatot nézni, amiről még a haverjai is azt mondják, hogy ez gyenge, hanem ő is a prémiumot akarja, ami 80-90%. Ez pedig jelen állás szerint, egyre inkább az Apple és a SkyShowtime felületén lesz elérhető. Míg a Netflix, HBO, Disney és társai leginkább fantasy könyveket, szuperhősös produkciókat vásároltak, addig az Apple és a SkyShowtime megvette korunk legjobb íróit és rendezőit.
Egy rakat könyvbe öltek pénzt, sokszor valós sztorikba, mert bizony: nem a fantasy és a szuperhősös témák a jövő, még akkor is, ha most mindenki ezt hiszi. A legnagyobb igény ugyanis az elmúlt években a valós eseményű sorozatokra mutatkozott. Mi volt az elmúlt 10 év legnagyobb dobása? A Chernobyl. Az HBO azt kiválóan megérezte, de mégsem azon az útvonalon indultak el, pedig rengeteg a feldolgozatlan téma. Az Apple mit csinált? A sorozatok mellett olyan sztorikba ölte a pénzt, mint a Tetris c. film, ami olykor kissé butyuta, de heteken át csak erről volt szó.
És érdekes az egészben, hogy a Netflix is jó helyen kezdett keresgélni, hiszen a Narcos sikersztori volt, vegyítve a valós és fiktív elemeket, de ahelyett, hogy maradtak volna ők is ezen a vonalon, elengedték a dolgokat. A nagy platformoknak volt egy jó iránya, de végül mindenki lemondott róla, mert inkább a biztos bevételt akarják. Azt, amivel évekre vagy évtizedekre be lehet rántani az embert, legalábbis most ezt gondolják.