Nekem nagyon régóta kedvenceim között van a Quick-Step csapata (2003 környékére datálható, amikor még Museeuw és Bettini volt a sztár, és Bodrogi Lacin kívül egy bizonyos Tom Boonen bontogatta a szárnyait). Tisztában vagyok vele, hogy náluk is voltak botrányok, de közel sem olyanok, mint mondjuk Astanánál, US Postalnál vagy most a Sky-nál. Ők sem makulátlanok, ebben teljesen biztos vagyok.
Ugyanakkor azt is érdemes hozzátenni, hogy mikor nagyon ment a szekér, akkor is voltak pénzügyi problémáik. Kétségünk ne legyen afelől, hogy a Sky mellett ők a másik leggazdagabb csapat, csak ők okosan csinálják és nem híresztelik.
Pár adat:
2003-04: Davitamon volt a Quick-Step mellett a főszponzor, hiába nyertek Milano-Sanremót, olimpiát (Bettini), Touron 6 szakaszt és összesen 60 felett két év alatt, új támogató után kellett nézniük.
2005-10: Itt volt egy hosszabb korszak, de 10-ben komoly kérdések merültek fel, mert az Innergetic lelépett, pedig előtte való években Paris-Roubaix vagy épp Ronde van Vlaanderen nyertek.
2012-14: 11-es gyenge év után jött az Omegás korszak, amikor újra nagycsapattá váltak. Nem sokan engedhettek meg akkoriban olyan keretet maguknak, mint ők: Cavendish, Boonen, Kwiatkowski, Tony Martin, Poels, Renshaw, Stybar, Terpstra, Urán vagy épp Trentin. Ja, közben volt egy feltörekvő Alaphilippe és egy levezető Petacchi is. Nyertek 61 szakaszt, mindhárom GT-ről hoztak el minimum egyet, plusz egy Roubaix-t. Ennek ellenére az Omega kiszállt, pedig nem éppen szegény szponzorról beszélünk. Három év alatt 160-nál is több etapot nyertek (minden évben volt náluk egy aktuális világbajnok).
2015-16: Jött a névváltás és az Etixx és két év alatt 108 győzelem. Pár siker ezek közül:
- Amstel Gold Race, Strade Bianchi és csapatidőfutam vb
- Vuelta Espana: 4 szakasz
- Giro d'Italia: 5 szakasz
- Tour de France: 4 szakasz
- Emellett még elhozták 13 World Tour szakaszgyőzelmet
Azért ez nem rossz teljesítmény, de így sem érte meg őket támogatni. Jött a mostani Floors időszak, de már két éve pedzegetik, hogy a megszűnés szélén van a gárda, mert egyszerűen annyira nehéz szponzort találni. Közel sem meglepő szerintem, hogy ez a helyzet újból. Lefevere gyakorlatilag egymaga tartja életben őket, hihetetlen amit csinál, de nem lehet ezt sem a végtelenségig bírni.
Elmúlt években rengeteg támogató hátrált ki a kerékpársportból. Látva a doppingot, látva a népszerűség csökkenését. Olyan "megalkotott" szupersztárokkal akarják fenntartani a sportot a víz felszínén, mint Froome. Az őt és a csapatát körülvevő botrányok éltetik ezt az egész cirkuszt. Emlékezhetünk rá, hogy a 2000-es évek elején is hasonló volt a helyzet, csak akkor Armstrongnak hívták a fickót. Ezt tarthatatlan helyzet újból. Sajnos aki követi a bringasportot, az felfedezhet hasonlóságokat a két eset között. US Postalban is hirtelen mindenkiből elit versenyző lett, gyakorlatilag potenciális GT-győztes alkatok. Froome-ról már esett szó ebben a topicban, de például ott van Thomas eset. Srác kiváló volt pavén (nyert is junior Paris-Roubaix-t), illetve TT-n is közepes volt. Mindenki úgy számolt, hogy majd egy Cancellara 2.0-át össze tudnak hozni belőle (testalkat is hasonló volt). Elkerült a Barloworldtől a Sky-ba és egy csapásra tényező lett a hegyekben, pedig az addigi teljesítménye teljesen másra predesztinálta. Úgy nyerhet életében először Tour de France-ot, hogy nem végzett soha sem top10-ben háromhetesen. Ez 30 év feletti emberek közül még senkinek sem sikerült az elmúlt 20 évben, de lehet 30-40-ben sem (utóbbinak nem néztem utána). A Sky folyamatosan szállította a hihetetlen teljesítményeket, ami egy idő után gyanússá vált. Közepes tehetségű versenyzőkből válik elit hegyimenő, aki lazán tartja Quintana vagy Landa tempóját ülve (lásd Castroviejo). Jogosan fütyülik őket szerintem most már gyakorlatilag mindenhol (és nem csak a francia drukkerek).
Emlékszem még azokra az évekre, mikor francia-belga-spanyol-olasz négyes uralta a World Tour szintet. Mára egy spanyol csapat maradt, náluk is rezeg a léc, bár a Movistar kitartó. Olaszokról már beszéltünk, belgáknál két gárda megy és egyikük sincsen rózsás helyzetben. A Lotto már nem engedheti meg magának Greipel bérét, helyette B-kategóriás versenyzőkkel töltik fel a keretet. Már a Ewan üzlet sem biztos velük kapcsolatban (az is érdekes, hogy felreppentek olyan pletykák, hogy majd Avermaet visszamegy Belgiumba, de a Lotto a pénzhiány miatt fel sem merült). Franciák régebben 3-4 csapattal mentek elit szinten, most kettő van. Elvileg jövőre beszáll egy nagy szponzor a Cofidis mellé, de sem az AG2R, sem az FDJ nem mérvadó. Olyannyira nem, hogy utóbbi lehet meg sem tudja tartani Pinot-t.
Szeretem ezt a sportágakat gyakorlatilag gyerekkorom óta, de komoly hanyatlás van. Az, hogy a Quick-Stepből kihátrál a szponzor, az manapság már nem meglepő. BMC-ben is ott van egy olimpiai bajnok, aki tavaly halomra nyerte magát, de mégis kiléptek mögülük az amerikaiak, inkább a CCC menti meg a gárdát (azért jó név lenne ez a BMCCCC
). Cannondale csapatát sem lehetett életben tartani, mint ahogyan az Orica is lépett, pedig azért ott minőségi keret volt (jó háromhetes teljesítményekkel karöltve). Tavaly is szó volt már a Katusha távozásáról, ahogyan idén is. Jönnek helyettük a kétes háttérrel rendelkező arab és ázsiai befektetőcsoportok, akiknél ugyan van pénz, de számukra mindegy hogy miként, csak nyerjenek. Ebből nem kér Lefevere, nem is nagyon akar külföldi szponzort (Lidl más kérdés, de ő elsősorban a benelux államokból származó befektetőkre koncentrál, amivel nehéz helyzetbe hozta önmagát).
Olvasgattam anno erről a témáról külföldi oldalakon, de ott is eléggé negatív hangvételű írások születtek. Mindenki szerint a fejétől bűzlik a hal és amíg a szervezők elteszik zsebre a nagy pénzeket és a szponzoroknak alig csorog vissza valami, illetve amíg hagynak csapatokat szabadon garázdálkodni, addig ne várjunk változást. A Sky például nem hiába tudott fennmaradni, ott komoly állami támogatások is voltak, illetve felépítettek egy jó brandet. Movistart is az tartja életben, hogy egy nagyon komoly befektetői csoport van mögöttük, akiknek van MotoGP érdekeltségük is (akik négy alkalomból kétszer nyertek konstruktőri vb-címet, egyéniben is nyertek Lorenzo révén, illetve ott van Valentino Rossi náluk, mellette egy feltörekvő spanyol tehetség, Vinales). Movistaros bringa boltok behálózzák az országukat, mindezt úgy, hogy ők amúgy egy telekommunikációs cég.
A kerékpársport rossz helyzetben van, gyakorlatilag az a kérdés csak, hogy jelen állapotában meddig képes fennmaradni. A WADA nem tesz semmit érdemlegeset (mondjuk ezt az oroszok kapcsán is láthattunk a foci-vb-n), aki többet fizet nekik, annak kedveznek. Őket nem érdekli, hogy nagy múltú csapatok szűnnek meg. Voltak bizakodásra okot adó jelek a szakmában, de az új vezetés (élükön David Lappartienttel) sem hozott változást. Sőt, talán rosszabb lett a helyzet.
Én mondjuk nem a Sky-ra haragszom, hanem a rendszerre. Ugyanúgy az NBA-ben sem hibáztatható a Warriors, hogy gyakorlatilag egy All-Star ötöst felküldhetnek a pályára, ők okosan kijátszották a rendszert. Hasonlóan a Sky-nál is, akik a határok maximális kiszélesítésével kiépítettek egy franchise-t, amit most már senkinek sem érdeke tönkre tenni, mert akkor visszamennénk 2006 környékére, amikor Lance visszavonulásával feje tetejére állt minden (csökkent a nézettség stb.). Véleményem szerint egy újabb komolyabb blamát nem élne túl a sportág, így viszont hosszú távon az igazán fanatikusok szemében hitelét veszti.
Nem lepődnék meg azon sem, ha 3-4 éven belül megduplázódna a nem európai csapatok száma, jönnének kínai vagy épp szaúdi befektetők is és velük együtt szépen tűnnének el a belga és francia csapatok is. A globalizáció itt is jelen van, felröppentek már olyan híresztelések is, miszerint elég lenne kéthetes Giro és Vuelta, illetve érdemes lenne egy negyedik GT-t (Amerikában vagy Ázsiában) létrehozni. A WT naptár folyamatosan nyit az európán kívüli célpontok felé, nemhiába volt Katarban is vb. Idén debütál majd a Gree-Tour of Guangxi, szóval megint erőltetnék a kínai piacot is. Annak ellenére, hogy a versenyzők egyáltalán nem szeretik ezeket a helyeket (araboknál meleg van, Kínában szar a levegő), de ez senkit sem érdekel, mint ahogyan az sem, honnan lesznek szponzorok és csapatok, csak a cirkusz folytatódjon, ami már egyre kevésbé köti le az embereket, ezért is próbálkoznak ilyen mini szakaszokkal, mint amilyen a tegnapi volt, vagy amiket a Vueltán láthattunk az elmúlt években.