Talán tavaly írtam erről a Tour de France topicban, hogy a szervezők megpróbálják úgy összeállítani az útvonalat, hogy aktuális francia szupersztárnak (és szponzoroknak) megfeleljen. Voltak évek, mikor nem voltak francia összetett esélyesek, akkor pedig annak kedveztek, aki a legnagyobb marketingértékkel bír. Most próbálták mindkét szegmens kiszolgálni: Alaphilippe és Bardet vs Ineos (Thomas, Bernal) és Jumbo (Roglic és Dumoulin). Közülük csak Bernal az, akinek igazán fekszik a hosszú hegymenet, viszont kellett a sok lejtmenetes befejezés, ahol Bardet és Alaphilippe még egy ideig versenyben lehet. Roglic számára szintén előnyös a lejtmenetes befutó. Vueltán is látható volt az elmúlt két évben, meredek, közepes (esetleg hosszabb) emelkedőkön gondban van. Nem kap perceket, de 10-30 másodpercet lehet rajta hozni.
A másik ok szerintem, hogy a szervezők szeretnék, ha 4-6 versenyzőnek is legyen esélye (legalábbis papíron) még a 18. szakaszon a végső győzelemre. Mindenki tudja viszont, hogy egy Jumbo-Visma vagy Ineos vonat ellen esélyük sincsen. Ebben az évben is volt elvileg lehetőség az utolsó igazán komoly hegyi befutós etap előtt (7 ember volt 3 percen belül), de mintha nem is lett volna. Ha versenyigazgatóban (Christian Prudhomme) lenne annyi tökösség, akkor egy olyan útvonalat állítana össze, ami megborítja az egész mezőnyt az első héten. Volt már erre példa (2014), akkor Nibali nyert. Egy ilyen útvonal kockázatos, sok esetben nem felel meg a szervezőknek, szponzoroknak. Nem merik azt mondani, hogy benne van a pakliban, hogy a top4 favoritból kettő kiesik, vagy 4-5 percet kap.
A háromhetes körversenynek az lenne az értelme, hogy keressük a legjobb összetett menőt. Ehhez képest ott tartunk, hogy kompromisszumok vannak évek óta. Sokan kritizálták Nibalit 2014-ben, hogy így könnyű nyerni, nem is igazi győzelem, viszont nem árt hozzátenni: ő volt az utolsó igazán klasszikus győztes, aki megküzdött a különböző borításokkal, időjárás viszontagságaival, megannyi helyzetben is megállta a helyét (időfutam top5, hegyi szakaszgyőzelem, klasszikus egynaposra hajazó pavés etapon top3, dombosabb etapon győzelem). Erről szólna igazából a verseny, nem arról, hogy vonatozunk végig, majd az időfutamon ledurrantjuk a mezőnyt.
Ehhez viszont megfelelő útvonal kell, lehetőleg Franciaország északi részén kezdeni, Calais környékén (vagy Boulogne-sur-Mer, esetleg Dunkerque). Olyan egyenkéntivel, ahol viszonylag nagy az oldalszél, nem túl hosszú (10-12 km), amolyan alapozás. Majd egy szakasz Waregem környékén. A pavék fontosak lennének, lehetőleg minél nehezebb etapot összehozni, ha megoldható Koppenberg is mehet bele, majd befutó arenbergi erdő környékén (vagy fordítva). Egy átvezető etap, majd jönne egy mini Liege-Bastogne-Liege. Újabb sík szakasz, majd irány Svájc felé. Itt be lehet iktatni még sík etapot, meg hegyi szakaszt is. Az Alpokban lehetőleg olyan szakaszokat összeállítani, ami nem a szokványos: Col du Galibier, aztán Alpe d'Huez, esetleg Briancon, mert ezeknél sosincsen akkora tűzijáték. Egyik sem optimális, újból meglépném azt, amit 2011-ben: befutó a Galibier-en. A rettegett emelkedő, amit sosem használnak ki igazán. A déli részre "kanyarodva", bevonnék olyan emelkedőket is, mint Col de Vaumale. Gyönyörű hely, viszont veszélyes útvonal, nézők nem férnének el annyian, ellenben izgalmas lenne mondjuk a második héten.
Én megkockáztatnék egy befutót a Mont du Chat emelkedőjén is. 2017-ben volt a programban, 12-13 km környéke, átlagban 9-10%, második fele a nehezebb. Mindössze kétszer volt a programban a Tour de France történetében, szóval nem lenne rossz, Val Thorens tavaly volt, de a szakasz lerövidítése miatt, így értelmét vesztette. Andorrát se kéne kihagyni, szóval bőven lehetne egy megfelelő körversenyt összehozni, mert az ország adottságai jók. Párizst én például nem pocsékolnám el a körözésre, hanem egy macskaköves/pavés kronót rendeznék, mint anno a '80-as években.
Régebben még ellene lettem volna, de látva a mostani csapatdominanciát, visszavágnék az indulókból is: mindenki 7 versenyzővel maximum. Aztán oldják meg azt, hogy legyen összetett menő, neki segítők szeles sík etapra, macskakőre, hegyekbe. Az is lehet, hogy ez rosszul sülne el, mert mindenki tartalékolna, ugyanakkor nincs mit veszíteni, mert a jelenlegi helyzet nem jó. Vonatoznak évek óta, egy szlovén tini kellett, hogy felrázza a mezőnyt...