Nagy átigazolási körkép így év vége alkalmából
1. Marcel Kittel (Giant > Etixx) és Mark Cavendish (Etixx > MTN)
Rengeteg fontosabb átigazolás történt idén, de azt hiszem ennek a kettősnek a csapatváltása kínálkozik az élre. Korunk egyik legjobb sprinterei egy mérföldkőhöz érkeztek el életükben, miután mindketten egy gyengébb szezont tudhatnak magukénak. Kittel egyrészt sérülések, másrészt saját formája, harmadrészt Degenkolb fejlődése miatt háttérbe került a Giantnél, majd össze is veszett a vezetőkkel, és végül a csapattársakkal is megromlott a viszonya. Kérte szerződése felbontását. Azután történt mindez, hogy Cavendish bejelentette, hogy csapatot vált, és otthagyja a belgákat, és az afrikai MTN-be szerződik. Sokan értetlenül álltak a dolog előtt, de szerintem Cavnak jót fog tenni a váltás. Végre egy csapat, ahol csak neki és érte dolgoznak, és olyan erős sprintervonata lesz, ami még eddig nem nagyon volt (Eisel, Renshaw, Farrar, Hagen, Goss, Sbaragli stb.). Kittelnek is jót tehet a váltás, mert a Giantben már leáldozóban volt a csillaga. Most viszont kaphat maga mellé egy elit vonatot (Richeze, Trentin, Boonen, Keisse, Maes, Martin, Sabatini, Stybar). Szerintem mindketten jól döntöttek, hogy csapatot váltottak.
2. Michal Kwiatkowski (Etixx > Sky)
Ha Cavendish nem vált csapatot, akkor ez lett volna az év egyik igazolása. Egyrészről érthetetlen, másrészről viszont teljesen érthető. Az első kérdés, hogy miért? Az Etixx szinte minden egynaposát rá építette, ráadásul ebben a csapatban vált sztárrá. A másfelől viszont a pénz nagy motivációs erő, plusz Alaphilippe nagyon komoly ütemben fejlődik, és úgy néz ki, hogy az Etixxnél mellette tették le a voksukat (két ekkora egynapos sztárpotenciál nem fér meg egymás mellett a jövő szempontjából). A Sky ezzel nyert egy kiváló versenyzőt a tavaszi versenyekre, és ráadásul Porte távozásával sikerült betömni a lyukat, ami az egyhetes versenyzőket illeti. A Sky ezzel még tovább erősített.
3. Mikel Landa (Astana > Sky)
Már jó ideje kész tény volt Kwiat csapatváltása, de a Sky nem állt le, és behúzta a piacon elérhető legnagyobb potenciállal rendelkező egynapos menőt, a spanyol Landát. Iszonyat sokat segített a Giron és a Vueltán Landa Arunak, hogy ilyen jó eredményeket érjen el. Nem mellesleg megnyerte egy fantasztikus szökés után az utóbbi évtizedek legnehezebb GT etapját. A Skyban egyelőre nem látni, hogy lesz kapitány (elvileg megkapja a Girot), de az biztos, hogy övé a jövő a csapatból. Hatalmas ütemben fejlődik, és talán a britek megtaníthatják időfutamot is menni.
4. Richie Porte (Sky > BMC)
Fantasztikus idénykezdés, aztán jött a már várható GT botlás. Luxussegítő, és úgy néz ki, hogy ennyiért nem kell a Skynak. Rengeteg esélyt kapott tőlük, hogy háromhetesen jól menjen, de neki ez nem megy. Segítőnek viszont a világon az egyik legjobb. Froome sokat köszönhet neki megint csak. BMC-ben Garderennek segíthet majd a Touron, és nagy valószínűséggel minden nyomás nélkül megint elsőszámú ember lehet a Giron.
5. Rigoberto Urán (Etixx > Cannondale)
Valahol már sejthető volt ez a váltás. Az Etixxben a két Giro második hely ellenére nem igazán ment neki. Úgy gondolom, hogy komolyabb segítőkkel még több van benne. A Cannondaleben ott lesz segítőnek Formolo, Rolland, Talansky stb., szóval ütőképes csapatot raktak össze köré (mellé). Ha ezzel sem tud élni, és nem tud legalább egy klasszikus egyhetest nyerni, akkor csalódás a kolumbiai.
6. Louis Meintjes (MTN > Lampre)
Én nagy jövőt jósolok az afrikainak, de szerintem rossz csapatba szerződött. A Lampre inkább most játékostemető a külföldi bringások számára (Rui Costa..), szóval nem biztos, hogy jó döntés volt ez Meintjestől. Másfelől viszont egész évben első osztályban és a legjobbakkal harcolhat.
7. Edward Theuns (Topsport > Trek)
Kíváncsi voltam, hogy ki fogja elvinni a World Tour osztályból. Theuns egy jó sprinter, jól bírja a kisebb emelkedőket és a pavékat is. Tökéletesen beleillik a Trek terveibe. Szerintem a következő éve inkább a World Tour megszokásáról fog szólni, de benne látom azt a potenciált, amivel a következő Tom Boonenné válhat.
8. Bob Jungels (Trek > Etixx)
Nem hiába voltak mérgesek a Treknél, mikor megtudták, hogy Jungels az Etixxbe megy. Főleg Dirk Demol volt feszült, mivel tisztában volt Jungels kvalitásaival. Régebben még csak az időfutamokon villogott, de úgy látszik megtanult kisebb emelkedőkre és hegyekre is menni. Etixxben jó kezekben lesz a fejlődés szempontjából, és ha minden jól megy, akkor kiváló egyhetes, de akár GT menőt is faraghatnak belőle.
9. Daniel Martin (Cannondale > Etixx)
Nem volt túl erős éve, és akkor még finoman fogalmaztam. Viszont két monumentumot nyert már pályafutása során, és főleg rutinja miatt érkezett az Etixxhez. Sokat tanulhat majd tőle Alaphilippe, és ő lehet majd a másik opciója a tavaszi klasszikusokon az Etixxnek. Martinnak nem igazán kellenek segítők sem, és nagyon jól beleillik az Etixxbe.
10. Sprinterek: Wouter Wippert (Drapac > Cannondale), Danny van Poppel ( Trek > Sky), Niccolo Bonifazio (Lampre > Trek)
Mindhárman nagy lehetőséget kaptak. Poppel végre egy elit csapatba került, és komoly segítői lehetnek, Bonifazio ment tulajdonképpen a helyére, de ő nem is annyira klasszikus sprinter, hiszen képes felvezetés nélkül is nyerni. Wippert pedig idén robbant be az elitbe, és okozott sokszor meglepetést. Első évében is várok tőle pár meglepetést a WT szakaszokon.
+ Fiatalok: Rayanne Bouhannira és Robert Powerre érdemes majd figyelni, hiszen előbbi kiváló all-round versenyző lehet, míg Power jó összetett menő lehet jó pár év múlva (új Cadel Evans??).
+ Öregek: Rolland és Hesjedal..nem mai gyerekek már, de rutinjukkal rengeteget segíthetnek majd csapataiknak.