Tök jókat írsz Pozz!
Grat!!!
Alapban be kell vésni a tudatba, hogy az Eurovisio nem a zenéről szól, szerintem ez már a laikusoknak is világos, hiába butítja ezt felénk a média és a riporterek.
Az eredeti kérdés az, hogy milyen dalt küdtem volna.
Hajós András nagyon jól bemutatta a dalfutár című műsorába az ügyet, érdemes megnézni a szerző-producer-szövegíró-előadó viszonyokat, és egymásra hatásokat. Az egyik végeredmény ilyen:
https://www.youtube.com/watch?v=iEBYfxET4hoJoci dalának hangszerelése - ahogy szól, ahogy fel van építve az nem tükrözi a magyar szakmai csúcsot, az esetlegesség káoszát annál inkább. Ez az egyik bajom vele.
Szövegvilágban sok fajta koncepció lehet:
- egyenesen kimondom a dolgokat: A nap piros amikor lemegy - óvodás gondolatmenet, kisgyermekek megnyílvánulásit jellemzi.
- nem mondja ki, csak sejteti, metaforákat használ, képzett társításokat, hasonlatokat stb: felhők fölött a nap , kék és narancssárga színekbe öltözött
- fogalmunk sincs miről szól a szöveg: két vagy többértelmű, nem tudjuk mit akar kifejezni a szerző, mindenkiben születik egy kép a mondanivalóról (Kispál, Quimbi)
Joci dalának szövegvilága "az egyenesen kimondom" felé dominál, de szerencsétlen módon keveri a koncepciókat, véleményem szerint teljesen rosszul. Elolvasva is mutatja: szerencsétlen rímek, rossz szótagszámok, katasztrofális hangsúlyozás, ami teljesen zeneietlen előadást eredményez törvényszerűen. Ez is lehetne jó, Vörösmarty ékes, gyönyörű szóhasználata kompenzálhatna, de erről szó sincs.
Ha a fentiek még rosszul is sikerülnek az alkotóknak, akkor egy kiváló előadás még menthetne. Mit néz a laikus tudata mélyén? Öszinte a produkció, vagy hazug? Elhiszem neki, vagy nem? Minden erősségével, hibájával együt, azonosulsz vele, vagy sem. Nekem ez nem sikerül, többször erőltettem meg magamat az ügyben nem ment.
Mindezek ellenére kívánom, hogy Joci jusson minél előrébb, engem viszont nem tudott megfogni, a fentiek miatt. Nem tudok szurkolni neki, sőt a valódi magyar zenészszakma kudarcának tartom a produkció részvételét ezen a versenyen, SZAKMAI okok miatt. Sokkal fontosabb lett a management, a kinek-ki a kicsodája játékok, a közizés megformálásának hatalma a zenénél, ez így a zenész szakma totális veresége.
Mindezektől függetlenül, lehet, hogy a legjobb eoróvisiós szereplésünk következik, de olyan ez, mint az autóipar:
Fikció:
- 2017-ben a Suzikikból adták el a legtöbbet Magyarországon, tehát ez a legjobb autó
- a szakmai berkekben élők - autóépítők, szerelők tudják, hogy az 1970-es évek végén gyártott Volvók és Wolksvagenek 1.5 Millió kilóméter után is javíthatóak és mennek stabilan, mint az álom. Közben az új Suzukik 200.000 km-t nem élnek meg és nem tudják megcsinálni a szerelők, csak egy új autó áráért.