Érdemes olvasgatni külföldi cikkeket vagy könyveket a témában, vonatkoztassunk el most attól, hogy Magyarország és politikai oldalak (kinek mi az érdeke). Két dologra koncentrálnék:
- Korábbi kínai befektetések
- Kínában lévő gyárak
Korábbi kínai befektetések:
Az
Egy övezet, egy út programról mindenki hallott, ez az, ami végül nem úgy ment, ahogyan azt gondolták. Elég csak Kenyában a féltávnál félbehagyott vasútra gondolni, vagy azokra az autópályákra, amiken senki nem közlekedik, mert olyan országokban, olyan városok közé építették, ahol teljesen irreleváns, van-e többsávos út. Ha csak a sportra gondolunk, jelentős összeget fektettek Afrika déli részébe, aminek végül semmi értelme nem volt, mint ahogyan annak sem, hogy felvásároltak egy rakat nyugati sportklubot (Inter, Wolves és társai), jelentős részüket el kellett adni vagy szimplán a csőd szélén vannak. Folytathatnám ezt napestig, lényeg, véleményem szerint nem volt még olyan jelentős beruházás külföldön a Hszi-kormány alatt, amiből az a fél is jól járt volna, ahol a beruházás megtörtént.
Kínában lévő gyárakÉrdemes megnézni a Kínában lévő CATL gyárakat. Felmerül bennem a kérdés, miért nem kínai nagyvárosokba telepítik? Miért völgyekbe, olyan helyekre, ahol magyar léptékkel nézve kis települések vannak? Akkor mi miért Debrecenben építünk gyárat? Oda, ahová elvileg napi vagy heti járat van több kínai városból? A Zhaoqing High-tech Zone is több folyó mellé épült, ráadásul az is messzebb van a 4 milliós Zhaoqingtól.
Szóval, jön most egy cég, amely 2011-ben alakult, a kínai Elon Musk a vezére, legyőzve mindenkit (Panasonic, Samsung, LG stb.), vezető lett az akkugyárak tekintetében (gyakorlatilag 10-12 év alatt) és Európában két prioritása van: német és magyar piac. Azzal a Zeng Yugunnal (vagyis most már Robin Zeng) a vezetői poszton, aki korábban a tanácsot a VW-vezértől kapta (igen, akik a dízel-botrányban voltak). Pontosan emiatt fektetett be a CATL Németországban, ugyanis Zeng mentorának tett ezzel szivességet.
A másik fontos dolog, itt viszont már behoznám a magyar politikát, hogy oldaltól függetlenül összemossák a kínai államot és a CATL céget. Ez így nem feltétlenül igaz, ugyanis a CATL tényleg ott van a Made in China 2025 program zászlóshajójaként, de nem állami cég, az a CALB, emiatt már viták is vannak a két akkugyár között (és így a kínai állam és a CATL között). Arról se feledkezzünk meg, hogy Hszi Csin-ping elnök nem tűri meg azokat a kínai milliárdosokat, akik nem közvetlenül a családjához tartoznak. Zeng pedig nem tartozik oda, de egyelőre még nincsen olyan helyzetben, mint Jack Ma.
Ezek után felmerül bennem a kérdés: Orbán és Szijjártó egy olyan céggel kötött megállapodást, akik nem is feltétlenül a kínai állam kegyeltjei? Vagy ez lesz életük legjobb döntése, vagy a CATL egy olyan lufi, amely hamar kipukkad... Azon meg szerintem felesleges meglepődni, hogy egy olyan cég, mint a BMW, egyből beáll a kínaiak mögé (ki alapította a BMW-t?...
). Tuti sok kérdése van a helyieknek is, de legyünk őszinték: ezt meg kell építeni, mert Orbán nem fog meghátrálni, az, hogy egy többszázezres városban tüntetnek pár ezren, hol érdekli őt?