Sorozatok

Előző téma - Következő téma

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában


Narcos: Mexico s03e06

Amado Carillo Fuentes szarásig van pénzzel a drogügyletekből, van egy hatalmas háza. Reggel ébredés után megy le reggeliért és az épp arra dolgozó takarítónőjének az alábbi kérdést teszi fel:
- Merre van a konyha?  ;D

Valahogy ez az egy kérdés olyan szimbolizálta az olyan gazdagok életét, akik már nem tudnak mit kezdeni a pénzükkel.

Idézetet írta: Latzka Dátum november 06, 2021, 19:51:47
Áthozom ide ezt a hozzászólást, itt több emberhez fog eljutni.

Ebból a kazahos sztoriból eddig 5 rész van, amiből 3-t megnéztem és csak megerősíteni tudom, hogy kurva jó! :) A harmadik rész végén olyan monológot tol le az élet értékéről, s megbecsüléséről, hogy az nagyon meg tudja érinteni az embert.

Nézzétek! :topbet_125: :topbet_125: :topbet_125:
https://24.hu/szorakozas/2021/11/07/dajka-laszlo-interju-st22lacika-youtube-kamionozas-soforhiany/

Narcos
Lezárult a drogháború második periódusa is a Netflixen. Az első etapban Kolumbia volt a főszerepben, míg a második hármas penzumban Mexikó. Nem volt egyszerű dolga a készítőknek egyik esetben sem, hiszen gyakorlatilag 25 évet öleltek fel. Egy olyan időszakról beszélünk, amely meghatározta, illetve még meghatározza a történelmünket. Rengeteg esemény történt, sok esetben nincsenek egyértelmű bizonyítékok sem - csak "biztos" következtetések -, így ezért is találták ki ezt a félig fiktív, félig realista megoldást. Abból a szempontból ez kiváló ötlet volt, hogy összességében egy pörgős sorozatot kaptunk, melyből mindenki megérthette, hogyan épültek fel és működtek a drogkartellek. Megismertük a történelmünket formáló arcokat, kontextusba tudjuk helyezni. Én már a Narcos érkezése előtt is követtem ezt a témát, mert nagyon érdekes volt. A 60 rész alatt azért bőven volt hiányérzetem. Körülbelül olyan 70-30 arányban volt az igazság és fikció, voltak olyan esetek, ahol "csaltak" a készítők, voltak, ahol bátran belenyúltak a méhkasba.

A Narcos nem szimplán a drogháborúról szólt. Ez korrupt államokról, nemzetközi beavatkozásról és határokon átívelő bűnözésről szólt. Kétségtelen, hogy igyekeztek kifejteni olyan szálakat is, mint Luis Colosio halála, de erre mondjuk ott az 1994 c. mexikói sorozat. Szóba került az 1988-as mexikói választásokba történő beavatkozás, illetve az újságírók elleni gyilkosságok, korrupció, de minden csak érintőlegesen. Az ember sok esetben elveszhet az információáradatban. Próbáltak narrátort alkalmazni, ami szerintem jó ötlet volt, de jóval több magyarázó rész kellett volna. Az utolsó évad kapcsán is az volt az érzésem, hogy kiemeltek pár eseményt, ami köré próbáltak történetet rakni, összekapcsolni őket, lehetőleg minél gyorsabban.

Pozitívumok:
- A karakterek hitelesek, szinte tökéletes mintázata minden esetben az eredeti személyeknek, mind külsőleg, mind belsőleg (amiket az eddigi infók alapján ismerünk).
- Mertek beleállni komoly témákba, olyanokba, minthogy a mexikói állam támogatta a drogkereskedelmet vagy olykor épp az amerikaiak érdeke volt az adott drogkartell "szinten tartása".
- Amelyik szituációról nem volt egyértelmű leirat, ott a legvalószínűbbet választottak ki, még akkor is, ha épp az amerikaiak számára kedvezőtlen lenne.
- A félig dokumentarista stílus, ahol előkerülnek eredeti felvételek.
- Akik kedvelik az akciót, azoknek nem lesz hiányérzetük, mert itt szó szerint mindenből kaphatnak darabot. Itt nem kell attól tartani, hogy CGI technológiával oldottak meg mindent. Az esetek többségében, ami itt felrobban, az tényleg felrobbant. A kivégzések, fejlövések, aprítások tényleg valóságosnak hatnak, ahogyan az üldözések és leszámolások. Ebben a szegmensben egyáltalán nem spóroltak.
- A képi világ kiváló, hiteles, tényleg úgy érezzük, hogy a '80-as vagy '90-es években vagyunk, mind a mexikói, mind a kolumbiai, de még olykor az amerikai részeknél is.

Negatívumok:
- Hálás témakört dolgoztak fel, amivel olykor hálátlanul bántak, hiszen akadtak szép számban üresjáratok... Egy ilyen sorozatban, ahol minden egyes percet ki kellett volna használni, hiszen annyi esemény történt.
- Akadtak felesleges szálak, amiket vagy nem kellett volna sokáig erőltetni, vagy eleve bele sem kellett volna tenni. Más sorozat esetében simán elnézném - amit fiktív alapon készítenek -, de itt, ahol ennyi eseményt történt, ott ez bosszantó.
- Zenét először pozitívumhoz akartam írni, hiszen sok a jó muzsika, de visszagondolva: ha a For All Mankind eltalálta a zenéket szinte tökéletesen, akkor egy ilyen időszakból miért nem sikerült, ami a zene történetének egyik csúcspontja volt?
- Pontosan ezek miatt kimaradt jó pár fontos szituáció, olykor a fikció odáig vezetett, hogy egyes személyek meghaltak, miközben még 10-15 évvel a sorozatbeli haláluk évében (teszem azt 1995-ben) után is éltek (mondjuk 2010-ben), vagy adott esetben a mai napig is élnek. 
- Voltak már hasonló próbálkozások az elmúlt években, ezekből kiemelkedő a Chernobil (sport terén a The Last Dance, de abban nincsenek fiktív elemek), ebből tanulhatott volna a Narcos: Mexico stábja az utolsó két évad előtt.
- Pozzato túlságosan kritikus egy korrekt iparosmunkával.


Konklúzió
Ha ebből az írásból nem is tűnik úgy teljesen, de én szerettem a Narcost, viszont örültem volna egy mélyebb sorozatnak. Ugyanakkor teljesen megértem a készítők szempontjait: így is eléggé sok a név, esemény, amiket össze kell kapcsolni, sokkal többet kéne magyarázni és az emberek többsége valószínűleg "elveszne". Megpróbáltak egy olyan sorozatot létrehozni, ami mindenki számára fogyasztható, legyen az 35 éves férfi, 17 éves lány, vagy 55 éves nő. Amennyire az alapokat tudni kell a drogkartellek kapcsán, azokat elmagyarázza, vannak akciók, van szerelem, ármány és miegymás. Vannak ikonikus szereplők, akikre még 5-10 évvel később is emlékezünk (Escobar, Chepe, Amado stb.). Okoskodhatnék még itt tovább, hogy mi maradt ki, mi került be, de inkább nézzétek meg, ha eddig nem tettétek!

For All Mankind
Tavaszi produktum, de nem írtam róla összegzést. Az Apple sorozata 6.7-6.9 környékén startolt két évvel ezelőtt, most 25 ezer szavazó után 7.9-nél tart. Az első két évad masszív fejlődést mutat. A 2. évad végére eljutottak oda, hogy 1800 szavazó után 9.6-os átlaggal állt IMDB-n a szezonzáró rész. A lentebb majd említett Succession sorozathoz hasonlóan, ez is olyan lesz, amire a 2-3. évad környékén fognak felfigyelni és kapja majd az elismeréseket. A kezdet kezdetén írtam róla a következőt:
Idézetet írta: Pozzato Dátum november 17, 2019, 22:23:57
For All Mankind: Az a 6,7 szerintem gyenge az IMDB-n, azért annál jobb, de nagyon divatossá akarják tenni a sorozatot, ami nem feltétlenül tesz neki jót.

Ez egy "űrversenyről" szóló alkotás, ahol egy alternatív valóságban élünk: szovjetek nyerték az űrverseny első fázisát, de az Egyesült Államok sem akar lemaradni. Sok szálon fut az egész, hiszen különböző családok életét ismerhetjük meg, akik valamilyen módon kötődnek a NASA-hoz. Mindenkinek megvan a problémája, valaki megcsalja a párját, valaki nemi identitását próbálja takargatni, valaki ködös múltját, de akadnak olyanok is, akik a származásuk miatt küzdenek előítéletekkel (homofóboknak és rasszistáknak lehet nem fog tetszeni). Ezeket azonban jól elosztják, ugyanis az alapsztori annyira mély, hogy rengeteg lehetőséget ad a készítők kezébe.

Amiben erős a For All Mankind, az a vizuális világ, epizód (és évad) végi lezárások, illetve a feszültség fokozása egyik pillanatról a másikra. Lehetett volna benne sokkal több a Hold-projektből, lehetett volna sokkal több űrrel kapcsolatos jelenet (azért így sincsen hiány, olyan 30-70-re tenném), de így sincsen hiányérzetem. Azt gondolom, hogy simán van még benne 2-3 évad, ha okosan sakkoznak a szereplőkkel és az eseményekkel, akkor még az igazán jó részek csak most jönnek. Ebből szó szerint bármi kisülhet és nagyon jó, hogy ennyi időt hagytak az alapozásra, ennyire próbálták bemutatni a karaktereket és a miérteket.

Succession
Amikor egy fánk asztalra tételéről nagyon sokat beszélnek a különböző felületeken, hiszen akkora erővel bírt az az egyetlen jelenet a Succession 3. évadában, akkor az mutatja, milyen apró finomságokat tartalmazó alkotással állunk szemben. A sorozat, amely zseniális, ahol mindenkit utálsz, de mégis, azért olykor szurkolsz valamelyik szereplőnek. Az első évad végétől, szinte alig akadt gyenge rész (pontszámokon is látszik, szinte folyamatosan 8.5, de most már inkább 9.0 felett járnak), kíváncsi vagyok, hol fognak hibáznak. Magasan ez most a legjobb sorozat szerintem, mindezt úgy, hogy igazán komoly "akció" nem történik benne. Ez jelenti azt, hogy egy forgatókönyvet jól megírtak. Amikor egy-egy szónak olyan mély tartalma van, ahová más sorozat el sem tud jutni...

Dexter
Nem hittem volna, hogy valaha ebből készül folytatás, de jól tették, hogy megcsinálták. Egyelőre egy pilot van kint, ami összességében jól sikerült (értékelések is ezt mutatják). Kellett a környezetváltozás, mert Miami most már nem biztos, hogy megállná a helyét. Michael C. Hall karizmája még mindig odaszögezi az embert a képernyőre, gyakorlatilag erre a szerepre született. Egyelőre nem tudom, hová fog kifutni majd a sztori, de nagyon bízom, benne, hogy nem szúrják el úgy, mint anno a 7. évad végét. Erre elvileg a készítők ígéretet is tettek, szóval bizakodhatunk.

Succession kapcsán az első évad jut eszembe, Pozzatónak írtam, hogy nézem, és akkor még nem látta. Életem egyik sikerének élem meg, hogy előbb láttam valamit, ami aztán Pozzato mesternek is tetszett. Igen, szegényes érzelemvilágú az életem, hogy ez siker, aztán? ;D Nekem muszáj egybevárnom az egész évadot sajnos, mint egy rossz függő, olyan vagyok :D Nem tudok semmit a fánkról, meg a jelenetről, de vároooom...

Idézetet írta: TiB Dátum november 09, 2021, 19:36:46
Succession kapcsán az első évad jut eszembe, Pozzatónak írtam, hogy nézem, és akkor még nem látta. Életem egyik sikerének élem meg, hogy előbb láttam valamit, ami aztán Pozzato mesternek is tetszett. Igen, szegényes érzelemvilágú az életem, hogy ez siker, aztán? ;D Nekem muszáj egybevárnom az egész évadot sajnos, mint egy rossz függő, olyan vagyok :D Nem tudok semmit a fánkról, meg a jelenetről, de vároooom...

Mondtam is magamban, hogy @TiB nézi, én meg nem, előbb megérezted, hogy ebből jóság lesz. Ennél kellenek nagyobb sikerek, mondjuk annak mindenképp örülhetsz, hogy Koeman már nem edző a Barcánál. Emlékszem, hogy mennyire nem bírtad.  ;D 

"Nekem muszáj egybevárnom az egész évadot sajnos, mint egy rossz függő, olyan vagyok."

Ti általában megvárjátok a sorozatok évadát és egyben, vagy az is jó, ha részenként lehet izgulni? A Netflix ugye átírta a szabályokat, de most már ők is kezdenek éledezni - Lupin első évada ketté lett bontva -, hogy ez nem biztos, hogy jó megoldás. Van olyan sorozat, amit egyben megnéztek, de részenként nem bírnátok? Esetleg fordítva, hogy csak részenként tudjátok nézni, mert annyira tömény?

Idézetet írta: Pozzato Dátum november 09, 2021, 20:33:42
"Nekem muszáj egybevárnom az egész évadot sajnos, mint egy rossz függő, olyan vagyok."

Ti általában megvárjátok a sorozatok évadát és egyben, vagy az is jó, ha részenként lehet izgulni? A Netflix ugye átírta a szabályokat, de most már ők is kezdenek éledezni - Lupin első évada ketté lett bontva -, hogy ez nem biztos, hogy jó megoldás. Van olyan sorozat, amit egyben megnéztek, de részenként nem bírnátok? Esetleg fordítva, hogy csak részenként tudjátok nézni, mert annyira tömény?

Ha jól emlékszem vissza csak egy sorozatot néztem úgy, hogy hetente jöhetett az új rész; a többi esetében mindig (az évadot) egyben letöltve vagy azóta Netflixen, ha már kint van az egész.

A főiskolán a baráti körben négyen, öten fanatikusan rajongtunk a Prison Breakért; már nem is tudom melyik nap megjelent az új rész, egy napot még izgulva vártuk a magyar feliratot; aztán buli előtt közösen mehetett a Szökééés. Szép emlék :)


Idézetet írta: Latzka Dátum november 09, 2021, 20:52:16
A főiskolán a baráti körben négyen, öten fanatikusan rajongtunk a Prison Breakért; már nem is tudom melyik nap megjelent az új rész,

Ha jól emlékszem, akkor szerda hajnal/reggel ért a különböző "videótékákba". Nekem töri faktom volt mindig szerda reggel 8-tól, amit úgy éreztem, hogy fakultatív, így inkább helyette ezt néztem, majd, mint aki jól végezte dolgát, 10-re beértem suliba.

Idézetet írta: Latzka Dátum október 29, 2021, 09:20:43
Abszurd: Zavaróan értelmetlen (helyzet, körülmény), amely annyira ellenkezik az észszerűen elvárhatóval, hogy ez már nevetséges.

A fenti szó jól leírja, hogy milyen is a Tigrisvilág :) Értelmetlen, trash, de jól szórakoztat; nekem nagyon várós :redchug: ;D

Fú, én az első szezonba belekezdtem, de az első részt sem tudtam végignézni... Maga ez a doku stílusba ültetett agymenés nekem nem jön át... Persze kinek a pap...  :)

Idézetet írta: zsivany20 Dátum november 10, 2021, 14:32:37
Fú, én az első szezonba belekezdtem, de az első részt sem tudtam végignézni... Maga ez a doku stílusba ültetett agymenés nekem nem jön át... Persze kinek a pap...  :)

Időben ki tudtál szállni :) Egy pont után már túlságosan elültetik a fejedben, hogy vajon mi a nyavaja lett a vén satrafa férjével; na onnan már nincs kiszállás ;D

Idézetet írta: Pozzato Dátum november 09, 2021, 20:33:42
"Nekem muszáj egybevárnom az egész évadot sajnos, mint egy rossz függő, olyan vagyok."

Érdekes ez a kérdés, én azt hiszem élményfüggő vagyok, például amikor filmkritikusnak/operatőrnek tanultam, akkor volt olyan előadás, ami lement nappalisoknak, aztán beültem ugyanarra, ugyanazon a napon, levelezősökhöz is. Mikor láttam a Blöfföt először életemben, újra megnéztem egymás után háromszor. Engem nem a történet húz, szerintem az is a minőség része, ezt most azért írom, mert nem a rész végi cliffhangerek miatt nem bírom kivárni a következő részt, hanem nekem a sorozat feelingje kell, mint egy rossz drogosnak :D Volt olyan Asimov könyv, aminél elolvastam az utolsó szót, aztán visszalapoztam az elejére, és elolvastam újra.

Régebben például ment az RTL Klubon csütörtök este a Maffiózók, és olyan jó szokás volt, hogy hétköznapok végefelé, este jön Tony, és nézi a medencét, ahogy egy kacsa úszkál benne. Valahogy a heteim ritmusában volt, aztán rövid idő alatt már eljutottam oda, hogy az új rész előtt megnéztem felvételről az előző hetit, mert az egy rész adta élmény olyan kevés volt. Talán emiatt is tetszenek az ilyesmi sorozatok, aki például nézte a Maffiózokat, vagy az itt nagyon utált Breaking Badet, ezekben voltak totál off részek a történet szempontjából, de a sorozat feelingje ott is megvolt, ezért nekem, mint élményfüggőnek, igazából totál nem voltak zavaróak. De sok sorozatdarás például nem tudta hova tenni, hogy eltelik egy rész úgy a Maffiózokban, hogy Tony a medencéjében lévő kacsával baszakodik, és a történet nem megy sehova. Közben pedig annyira Tony-s volt, hogy hihetetlen.

És mi történik akkor, ha nincs meg a feeling? Addig erőlteted, amíg meg nem érkezik, vagy elengeded inkább?

Érdekes meglátás. Az emberek többsége szerintem a folyamatos pörgéshez szokott. Ezt segítik elő az olyan felületek, mint a Facebook, Instagram, Tinder, Netflix, de még a különböző platformokra gyártott játékok is. Ha az egyik sorozat nem tetszik - mert nem eléggé pörgős, nincsen benne akció, vagy nem történik semmi -, akkor megyünk a következőre, de ugyanígy filmre, nőre, játékra, gyakorlatilag bármire. Meg kell élni a pillanatot, ez szinte mindenhol a szlogen, nincs idő meghalni (hogy aktuális legyek James Bonddal). Tőlem sokan szokták kérdezni, hogy milyen sorozatot nézzenek, megtanultam, hogy két kérdést kell ilyenkor feltenni:
- mennyi időd van rá?
- milyen ember vagy, pörgős dolgokat szereted?

Sokaknak egyszerűen nem való a Maffiózók vagy a Breaking Bad, mert sok idő, amíg mondjuk kiforrja magát egy-két dolog (nincsen rá mondjuk 10-12 órájuk). Az önmagában kevés, hogy mondjuk szép fényképezés van, mély dialógusok hangzanak el, vagy szimplán csak jó nézni. Azt is megfigyeltem, hogy emiatt - mert pörgős életet élünk -, elkezdték az időtartamot és a részek számát csökkenteni a gyártók. A pörgősség miatt a Netflix volt az első, amely elkezdte kiadni egybe a sorozatokat, mert az embereknek nincs idejük a heti sorozatra. Túl sok az interakció, de az is lehet, mint nálad, hogy szimplán le akarja pörgetni, mert annyira tetszik.

A gyártók elősegítik azt, hogy felpörögjünk, így már egyáltalán nem tudunk olyan alkotásokat értékelni, mint a Maffiózók - szerintem ma már tuti alig lenne nézettsége -, Breaking Bad vagy épp a korábban említett Succession. Nincs idő mondjuk egy fánkos jelenetre, hiszen ezért 2-2,5 órát kell várni (ha csak az évadot nézzük, összességében pedig 22 órát). Az IMDB-t hívtam segítségül (illetve minimálisan a memóriám), hogy hány lassabb sorozat készült 2015-től ("populárisabbak" között kerestem). Nem sokat találtam: Better Call Saul (Breaking Bad spinoff), Mindhunter, The Crown, Master of None és The Deuce. Így hirtelen a 8.0+ sorozatokból, ami minimum 10k szavazatot kapott. Azért érezzük, hogy ez nem sok (valamiket biztosan kihagytam, de nem növekedne óriási mértékben ezen alkotások száma a kihagyotakkal sem). Ezen sorozatok közül volt, ami sosem futott be igazán (Master of None, Better Call Saul és a The Deuce), de a Mindhunter és a The Crown sem lett annyira népszerű, mint amit megérdemeltek volna. Nekem például a Master of None-ban (szigorúan első két évad) volt olyan rész, ami önmagában instant Emmy vagy Golden Globe díjat érdemel.

Ahogyan a játékokban, társkeresőkben, vagy épp a sportokban, úgy szerintem a sorozatok és a filmek terén is a sikert és a "gyors minőséget" keressük. Le lehessen tudni 5-8 óra alatt, lehetőleg mindenki nézze, mi is nézzük, menők legyünk ezzel, tudjunk róla röviden beszélgetni. Szóval ezért is fontos szerintem, hogy mielőtt sorozatozni kezdünk, ismerjük meg magunkat, mi a preferencia, mert azzal sok időt spórolunk. Manapság mindenről van kritika, bárminek utána tudunk nézni, hogy mennyire megfelelő számunkra.

Rengeteg sorozatot készítenek, bőven lehet válogatni, gyakorlatilag most már minden témában. A java csak ezután következik, hiszen óriási lesz a dömping a következő hetekben, hónapokban és években. Ahogyan láttam, készülőben lévő vagy épp megjelenésre váró sorozatok többsége is inkább a "sebességet" preferálja. Ezért is szoktam örülni olyan alkotásoknak, mint mondjuk a dél-koreai Stranger / Másképp gondolkozók, ami a 2000-es években valószínűleg 9.0 feletti értékelést kapott volna - főleg heti megjelenéssel -, de most egy rétegsorozat. Nincsen ezzel gond, más trendek vannak.

Idézetet írta: TiB Dátum szeptember 25, 2021, 18:01:43
I am a killer 1-2. évad

Dokusorozat gyilkosokkal, minden részben egy-egy halálra vagy életfogytiglanra ítélt meséli el a sztoriját, aztán megkérdeznek más szereplőket is a történetből. Érdekes volt látni, hogy évekkel, sőt évtizedekkel később sem az igazat mondják el a gyilkosok, és próbálnak szimpátiát ébreszteni saját maguk felé. Talán egy-két ember volt, aki kerek-perec elmondta mi volt, és hogy a börtönben helye. A többiek úgy beszélnek, mintha számítana, pedig már nem lesz újratárgyalás, enyhítés, semmi, szóval ez egy lehetőség lett volna a teljes megbánásra.

Azt is érdekes volt látni, hogy mennyire árnyalt egy élet, nem csak fekete és fehér. Nem születtek gyilkosnak, de rossz helyre születtek, nagyon rossz körülmények közé. Mindegyik tettest verték és megerőszakolták kiskorában, aminek feldolgozásához semmilyen segítséget nem kaptak. Jött a drog, aztán egy ponton a gyilkosság. Mire oda jutottak, már teljesen abnormális volt az értékrendjük, és ezen a börtön sem változtatott a legtöbb esetben, hiába próbálják áldozatnak beállítani magukat a gyilkosok.

https://www.youtube.com/watch?v=57au_a4PqG4

Először azt hittem, hogy a Mindhunterről van szó. A leírásod alapján az ugrott be egyből.
Szerintem ebben a kategóriában ez is érdekes lehet.

https://www.youtube.com/watch?v=EgBSjMz7Dqk

Nagyon tetszett az Easttowni rejtélyek.

Nem gyors, de nagyon jó volt, Kate Winslet pedig zseniális.