Dráma (lassabb építkezős):
-
Hatalmas kis hazugságok: Elit környék, ahol egy gyilkosság történik, innentől a szokásos "menetrend" inverzét láthatjuk. Minden tekintetben kiemelkedő volt az első évad, ami Jean-Marc Vallée igényességének köszönhető (a készítő pár hónapja tragikus hirtelenséggel elhunyt). Kiváló szereposztás, Nicole Kidman valószínűleg élete egyik legjobb performanszát hozta, Shailene Woodley-ba mindenki szerelmes lesz, míg Reese Witherspoont mindenki gyűlöli. Amennyire kiemelkedő volt az első évad, annyira gyenge a második (szerintem), itt már a készítők sem ugyanazok voltak.
-
Fehér lótusz: Hasonló az elv, mint a Hatalmas kis hazugságok esetében, de itt egy szigeten történik gyilkosság, egy luxushotelben. A szereplők hátterét ismerhetjük meg, hogy ki mennyire rohadék, vannak igazán jó szereplők és érdekes "életutak". Több eyecandy van a sorozatban (Alexandra Daddario és Sydney Sweeney).
-
The Leftovers: Az HBO valószínűleg legmegosztóbb sorozata. Innen vagy más fórumokról is emlékszem az oldalakon át tartó beszélgetésekre, miért jó vagy rossz. Azt mondom, meg kell nézni az első pár részt, nehéz így leírni, de az szerintem mindent elmond, hogy a sorozatjunkie-n évadonként 200-nál több hsz volt.
-
A légikísérő: Dráma/Vígjáték/Akció közötti átmenet, mindenből egy kicsi, semmi sem teljesen, amit egyértelműen Kaley Cuoco színészi játékára építettek fel. Gyilkosságba keveredik egy légikísérő, akinek amúgy sem egyszerű az élete (bulik, drogok, ital stb.). Számomra egyszer megérte megnézni, de több nem hiszem, hogy van benne.
-
Az ifjú Pápa / The New Pope: Engem jobban lekötött Az ifjú Pápa sorozat, mint az "új", Jude Law zseniálisan hozta a karaktert, lassan építették fel a sorozatot, de sok fricskát adtak a Vatikánnak.
-
Babylon Berlin: A kertek alatt jött be egy 8.4-es értékeléssel a német sorozat úgy, hogy már a harmadik évadnál jár. A történet az 1929-es Németországban játszódik, alakul már valami a háttérben, de még nem sejtik, mi fog ebből kisülni.
-
Easttowni rejtélyek: Adott egy gyilkosság, illetve egy eléggé kaotikus családi szál a nyomozó esetében. Egy idő után már nem is feltétlenül a gyilkosság érdekli majd az embert, hanem Kate Winslet sorsa. Zseni a nő, jött is neki érte az Emmy-díj. Nem kiemelkedően erős sorozat, de tisztességes alkotás, 7 rész pont ideális (nem is értem, miért ide vettem és nem a minisorozatokhoz).
-
Elvakít a fény: Ha tényleg lassan építkező sorozatot akarunk, ahol a főszereplő nem szeret beszélni, akkor tökéletes ez a lengyel sorozat. Kuba szintén megoldóember (imádják ezeket a szerepeket), csak ő a lengyel maffiának dolgozik. Vissza akar vonulni, de még egy utolsó melót megcsinál. Karácsony közeledik, Kuba is már inkább repülőn lenne, de még dolga van. Inkább ülne a repülőn, mert ömlik minden a nyakában... Gyilkolás, politikai szálak és miegymás, annyira nem extra, erős közepes, lengyel zenék nem voltak rosszak.
-
Eufória: Erről mostanában sokat írtam, egy drogfüggő fiatalról szól, aki mentális betegséggel küzd, illetve a környezetéről. Őszintén szólva, egy idő után már nem is a drogfüggő fiatal miatt nézet, hanem mert annyira jó az egész. Zene rendkívül erős, illetve több olyan karakter van, amelyik érdekelni kezd és az írók jól nyúltak hozzájuk. Cassie, Fezco, Nate, Lexi vagy Maddy sorsa elkezd egyre jobban érdekelni, színházas második évados zárás zseniális, ahogyan a második évad első része is, ahogyan fokozódik a feszültség.
-
Ez minden, amit tudok: Mark Ruffalo korunk legjobb színésze? Lehetséges, ebben a sorozatban (is) kiemelkedőt hoz, testvérpárt játszik, nagyon jól megmutatva a különbözőségeiket, ahogyan a háttérben meghúzódó családi drámát is. A vége ütős, önmagában azért is megéri megnézni, de Ruffalo játékát kár lenne kihagyni.
-
Snowfall: Nehéz megítélni, hogy ez lassan építkezős-e, mindenesetre már az ötödik évadánál jár a '80-as évek cracksorozata. Hogyan terjedt el és miért az anyag LA-ben? Érdemes figyelni a történelmi kikacsintásokat is, ugyanis az akciók mellett fontos utalások is vannak az amerikai kormány szerepére, ahogyan az országra gyakorolt hatást is kiemelik (NBA-tehetség, Len Bias halála is benne van).
-
Fargo: Antológiai sorozat, minden évad másról szól, de a lényeg, vannak benne gyilkosságok, különös figurák, akikből "főgonosz" lesz, olykor érthetetlen és megmagyarázhatatlan események, amire ráírják, megtörtént események alapján, miközben semmi sem történt meg, vagy mégis? A Fargónál nem tudhatod, de a lényeg, hogy olyan karaktereket adott nekünk, amiket sosem felejtünk, ha egyszer láttuk: V.M. Varga, Mike Milligan és a Billy Bob Thornton által megformált "gyilkológép". Itt annyi váratlan dolog történik, amire nehéz felkészülni, főleg úgy, hogy előfordul, 30-40 percig semmi sem történik, majd a semmiből kiírtanak mindenkit.
-
The Deuce: Ahogyan írtam, pornó kialakulásáról szól, rohadt lassan építkezik, de cserébe vannak benne csöcsök, és Maggie Gyllenhaal is extra.
-
The Newsroom: A híradózásról, de kicsit másmilyen módon. Rengeteg politika, viszont így kiderül számunkra is, mennyire összetett műfaj ez, nekem anno a kedvenc sorozataim között volt. Nem elég csak szimplán megtalálni egy hírt, tudni kell, vajon igaz-e vagy csak fake news.
-
Penny Dreadful:
-
Patria: Az ETA baszk terrorszervezet áll a középpontban, ahogyan megosztja a baszk társadalmat. Valaki "elfogadja" és támogatja őket, míg vannak, akik hibáztatják őket. Egy régió vívódása ez, megterhelő.
-
The Undoing: Emlékszem, óriási volt a felhajtás, majd a pofon is. Nicole Kidman újabb alakítása, ahol most már a botox miatt nulla hozzáadott értéke volt a sorozathoz, megint akartak egy Hatalmas kis hazugságok utánzatot, amiből inkább egy pofon lett. Történt egy gyilkosság, van egy gyanúsított (Hugh Grant), de vajon tényleg ő a gyilkos?
-
True Detective: Amikor erről a sorozatról kérdeznek, mindig azt mondom: első évad kiváló, szerencsére antológia, így érdemes a csúcson abbahagyni. El kell engedni a másik két évadot, merőben más (és gyengébb).
-
Utódlás: Az elmúlt 1-2 év legjobb sorozata, díjak tömkelegével halmozzák el (és még fogják is), tényleg kiváló. Ennyire "rohadékot" egy sorozatban, parádés. Kevés azon szereplők száma, akiket szerethetnél, de ezzel semmi baj sincsen. Kezdetben úgy volt, hogy a Waystar Royco vállalat a három gyerek közül valamelyik örökli, de valamilyen szempontból mind alkalmatlanok. Tudja ezt a legfőbb rohadék, Logan Roy is (az apa), aki nem szeretne nyugdíjba menni.
-
Watchmen: Tömör társadalomkritika, mindez "szuperhősös" témába bújtatva (ehhez mondjuk sok köze nincsen). A Leftovershez hasonlóan, ez is megosztó sorozat, rasszizmus eléggé erősen jelen van.
-
Westworld: Ez az a sorozat, amiről még 1-2 mondatban is nehéz lenne beszélni (
https://www.youtube.com/watch?v=9BqKiZhEFFw). Én szerettem az első évadot, de a harmadiknál elengedtem a sorozatot. Az viszont biztos, Sir Anthony Hopkins géniusz volt. Emlékszem, volt külön YouTube elemző videó a játékáról, mimikáról, mennyire kiemelkedő volt.
-
Sharp Objects: Lehetett volna ez is a minisorozatok közé, befejezésben nagyon erős volt, ezt is, ahogyan a Hatalmas kis hazugságokat, Jean-Marc Vallée jegyzi. Emlékszem, hogy amikor kijött, kiemelkedő sorozat volt. Itt is gyilkosság áll a háttérben, illetve egy nő, aki nyomozni kezd. 8 Emmy-díjra jelölték és miért nem nyert egyet sem? Valószínűleg azért, mert a történelem legjobb minisorozataival kellett felvennie a versenyt (Csernobil, When They See Us stb.), ritka erős év volt...
A magyar sorozatokat sem emeltem ki külön, Aranyélet és Terápia szerintem sokak számára ismert, de valószínűleg a Társas játék is. Amik még szintén kimaradtak: A viszony, The Girlfriend Experience, Mr. Robot, Eszmélet, Misfits, Castle Rock, Doom Patrol, Valley of Tears és még lehetne sorolni.
Sokat kihagytam végül (így is nagyon elnyúlt terjedelemben), lehet bőven szemezgetni még az HBO Max kínálatából. Elnézést a helyesírási hibákért, nem olvastam vissza egyik hsz-t sem.