Idézetet írta: firgabácsi Dátum május 10, 2021, 09:57:46
Azért tegnap történt valami érdekes.
Evenepoel keményen ráment egy 2sec jóváírást jelentő részhajrára, és pont csapattársát Almeidát előzte meg ezzel összetettben. Ez nekem kicsit fura, miért volt olyan fontos ez, ha ő annyira nem foglalkozik az összetettel?
Én azt gondolom hogy altat, lehet aztán súlytalan lesz összetettben, de azt nem gondolnám, hogy meg sem próbálja.
A mai szakaszra kíváncsi leszek, mármint hogy Evenepoel mit csinál és hol ér be Almeidához képest. Együtt begurulnak, esetleg valamelyik megpróbál-e valami nagyot dobni a végén. Evenepoel elég nagy ezekben az "erőből elmenetelekben" ilyen típusú szakaszokon.
Érdekes kérdések és meglátások
@firgabácsi , jó, hogy felhoztad, mert ez a külföldi oldalakon is lázban tartja az emberek, nehezen találnak választ. Ez egy mélyebb sztori szerintem, ezért próbáltam sok-sok infót összeszedni róla. A legfontosabb kérdés:
Mire megy ki a játék a Quick Stepnél?Patrick LefevereRendszerint olyan csapatoknál dolgozott, akik belga-olasz szponzorok kezében voltak (MG Maglificio, Mapei, Quick Step stb.), azonban számára egyetlen dolog mindig fontos volt:
biztos financiális háttér. Egy olyan korszakban kezdett el csapatokat irányítani, ahol hiába voltál sikeres, hiába volt egy rakás pénzed, bármikor beüthetett a krach. A másik fontos tényező volt Lefevere számára, hogy legalább szakaszgyőzelmek szempontjából versenyképes csapatokat tudjon összeállítani az adott GT-re. Ez többségében abból állt, hogy kiváló sprintereire és azok vonataira épített, illetve egynapos menőkre. Az elmúlt 30 év során, mindössze két Giro d'Italia volt, ahol konkrétan nem volt sprinter a csapatában: 1995 és 2000. Amikor 2014-ben Rigoberto Urán összetett esélyesként indult, még akkor is mellé tett egy Petacchit. Azért volt fontos a '95-ös és év, mert Tony Rominger esetleges végső győzelme, megalapozhatta egy új csapat jövőjét (érkezett szponzornak a GB, illetve Lefevere és Museeuw). A svájci a korszak egyik sztárja volt, előtte a Mapei első évében Vueltát nyert, 34 évesen még reális esélye volt a Giróra (be is húzta). A 2000-es év szintén fontos volt, kellett valami nagy győzelem az új belga szponzornak (Quick Step). Tonkovra építettek, erős csapattal mentek a Giróra, de végül két top5-ös helyezéssel végeztek. Abban az évben derült ki, hogy Lefeverenél hasnyálmirigy-daganatot diagnosztizáltak szeptemberben, amit végül 2001-re sikerült legyőznie. Ekkoriban volt csapatváltása (Domo), ahol valószínűleg körvonalazódott nála a jövő: csak a sprintek és az egynaposok, sosem lesz úgy, hogy csak GT-re építünk csapatot.
Miért változtat 20 év? Zdenek BakalaA 2000-es évek második felében komoly likvidítási problémák merültek fel a Quick Stepnél. Ez elsősorban az Innergetic-korszak végére csúcsosodott ki (2010), gyakorlatilag volt egy világklasszisuk (Boonen), még 1-2 minőségi bringás, míg a csapat többi tagja csak segítő. Minden Boonen klasszisától fügött. Lefevere komoly gondban volt, pénzügyek nem álltak jól, szponzorok nem álltak mögéjük állni, így érkezett egy cseh(-amerikai) milliárdos, Zdenek Bakala a csapathoz 2011-ben. A milliárdos neve ismerős lehet, ugyanis támogatta a Telex indulását (Index "utód) Magyarországon. Óriási rajongója a sportágnak, kedvence Eddy Merckx és sok üzlete volt Belgiumban is, így jött az ötlet. Lépnie kellett Lefevere-nek, mivel a csapat majdnem kiesett a második vonalba a gyenge szereplések miatt (akkor még volt ilyen). Bakala rögtön 3 szezonra adott támogatást (ki érkezett rögtön hozzájuk? Bakala honfitársa, Zdenek Stybar, akit nagyon szeretett volna a csapatban látni a vezető), amit időközben meghosszabbított, mivel jól mentek az üzletei. Szerepe azért is fontos, mert 2021-ben újból szponzort keresett Lefevere: növelni akarta a csapat pénzügyi mozgásterét. Nem sok helyen írtak róla, de egy május eleji holland cikkből kiderült: Bakala és Lefevere találkoztak a Liege-Bastogne-Liege után (Gentben), ahol a belga vezető elégedetten távozott. Bakala további 6 évig fogja biztosan támogatni a csapatot,
de akkor mi a probléma? Ez önmagában egyáltalán nem elég.
Olasz-szál és az átigazolásokLefevere életében mindig jelen volt az "olasz kapcsolat", hiszen a Latexco a kezdetektől támogatta őt, de olyan versenyzői voltak, mint Cipollini, Bartoli vagy Bettini. A Giro valamilyen formában mindig fontos volt neki, de míg a 2010-es években elsősorban a sprinterek révén (Cavendish, Gaviria, Viviani), addig a 2000-es években Paolo Bettinire számíthatott a szakaszgyőzelmek szempontjából. Az ominózus Tonkov-féle Giro óta eltelt 21 év, eljött a szponzorok keresésének ideje, de ezzel együtt elkezdődött a ködösítés is. Lefevere azt mondta, hogy március végéig ad magának időt, hogy megtalálja a szponzort. Május eleje van, egyelőre nem tudni, hogy ki a szponzor, ugyanis semmilyen hivatalos szerződés nincsen. Szó esett a SD Worx-ről, de ők sem adtak semmilyen megerősítést. Lidl vagy a Latexco adna nagyobb támogatást? Semmit sem tudni, az viszont biztos: április elején a semmiből hosszabbított négy versenyzőjével Lefevere: Alaphilippe, Evenepoel, Vansevenant és Asgreen. Bakala hitelezte a 4-7 milliót rájuk évente, hogy 2024-ig (Evenepoel esetében 2026-ig) aláírjanak? A másik érdekesség, hogy a napokban jelentette be Lefevere, hogy Sam Bennett és Joao Almeida a szezon végén biztosan távozik, mert az anyagiakban nem tudtak megegyezni. Előbbi a Borába megy vissza (onnan Ackermann az UAE-ba mehet), míg utóbbi épp az UAE-ba igazol. Jön a következő csavar, ugyanis szinte nyílt titok, hogy Peter Sagan a Quick Step versenyzője lesz jövőre.
Honnan lett a mezőny legdrágább bringására pénz, ha Bennettékre sincsen? Sagan esetében további érdekesség, hogy a Specialized miatt, nem igazolhat máshová, csak a QS-be, ha el akar a Borából jönni (az amerikai márka a két World Tour csapattal áll csak szerződésben a mezőnyből jelenleg). Elvileg a Specialized támogatná is a transzfert. Miért épp Sagan? Mert a Bora vezetője (Denk), le akarta nyúlni Evenepoelt úgy, hogy a komplett csapatot kivásárolja, ekkor jött Bakaláék bosszúja. Mi lesz a 22 éves Almeidával? Miért engedi el az egyik legnagyobb tehetséget? Elvileg Lefevere már hetek óta tudja, hogy a portugál biztosan távozik. Miért tesz meg egy olyan versenyzőt vezérnek egy GT-n, aki biztosan távozik? Volt egy nyilatkozata, ami viszont megfogott: ,,
nem nagyon érdekel, hogy egy belgával vagy egy portugállal nyerek-e Girót".
Giro d'ItaliaAzért volt fontos ez a sok előzmény, mert valószínűsítem: valamit mutatnia kell az idei Girón a QS-nek. Nem elég 2-3 szakaszgyőzelem, hanem contender csapat képét kell kelteniük. Valószínűleg soha ennyire erős GT-csapata nem volt összetett szempontjából Lefevere-nek. A leendő szponzorok számára mutatni kell, hogy képesek nagyobb klubként funkcionálni, képesek akár összetett versenyt is nyerni. Ezért is lehet az, hogy bekerült a keretbe Knox és ott van Fausto Masnada is. Miért kell Masnada, ha Almeidával is lehet esély a dobogóra? Fausto Masnada sztorija érdekes, tavaly szezon közben hozták, nem értette senki, miért kell egy Cattaneo-klón, de Lefevere ragaszkodott hozzá (ritka az ilyen). Aztán kiderült, hogy Masnadában jóval több van, mint amit vártak, simán ott lehet a top10-ben egy háromhetesen. Ott tartunk, hogy van két potenciális top10-es versenyzője a QS-nek, illetve egy szupersztárja, akit 9 hónapig jegeltek, akiről senki sem tudott semmit. Miért?
Museeuw, Boonen és EvenepoelLefevere híres arról, hogy bárkitől megválik, de volt három versenyző, aki folyamatosan ott volt mellette: Museeuw, Boonen és úgy tűnik Evenepoel lesz a következő. Gyakorlatilag Museeuw 11 éven át követte a belga csapatvezetőt, míg Boonen soha nem igazolt el a QS-ből, miután elhozták az US Postalból (belőlük világklasszis versenyző lett, amit tudtak, megnyertek). Evenepoel kapcsán az érdekesség, hogy Lefevere sosem kötött még le ennyire hosszú időre egy versenyzőt (2026-ig), gyakorlatilag 5 évre kockázatot vállalt, egy olyan fiatallal kapcsolatban, akinek egy olyan súlyos sérülése volt, amiből még senki sem tért vissza jó formában. Senki sem tudott utána úgy versenyezni, mint előtte. Bizonytalan gazdasági helyzetben, bizonytalan egészségi állapotú versenyzővel, miért kötelezed el magad 5 évre? Mindezt akkor, amikor nincsen bejelentve papíron új szponzor, nem látta még senki versenyezni Remcót, csak a spanyolországi edzőtáborban tekert, ahonnét azt szivárogtatták ki, hogy rosszul ment a felkészülése.
KonklúzióMióta kerékpárt nézek, egyet megtanultam: soha a történelemben nem volt jobb csapatvezető, mint Patrick Lefevere. Lehet jönni Fergusonnal, Guardiolával, Phil Jacksonnal és még lehetne sorolni, de Lefevere az unikum. Bárkiből képes volt világsztárt csinálni, bárkiből kihozta a maximumot, nem riadt vissza akkor sem, ha közel volt a csőd. Valószínűleg teljesen tisztában van a jelenlegi helyzettel, pontosan tudja, hogy Evenepoel milyen állapotban van, ugyanis 66 évesen nem húzna lapot 19-re, ha nem lenne benne biztos, hogy ez a gyerek GT-ket fog nyerni. Lefevere sosem épített még ennyire összetett menőre, pláne nem ilyen fiatalon. Könnyen lehet, hogy ez volt minden idők altatása, lehetséges, hogy a Girón három darab top10-es Quick Step versenyző lesz a végén. Neki mindig első a financiális háttér, nem vesz fel hiteleket, nem igazol feleslegesen, csak akkor hoz új versenyzőt, ha 1-2 évig állni tudja a bérét. Nem kockáztatott volna ekkorát, ha nem tudná biztosan, hogy ez jól fog esülni.
Azt mondtam a Giro előtt, hogy csoda kéne Evenepoel top10-hez, lehet idén lesz egy csoda?