Még egy hónap a "nyári szünetből", ami azért már nem sok. Kijött a Giro d'Italia és a Tour de France jövő évi útvonala, lehet csemegézni.
Giro d'Italia:
https://www.cyclingstage.com/giro-2019-route/Tour de France:
https://www.cyclingstage.com/tour-de-france-2019-route/Nagyjából lezárult az átigazolási szezon is, amivel kapcsolatban én a jövő szempontjából hívnám fel a figyelmet valamire. Valamelyik bringás nyilatkozta, hogy még október közepén sincsen szerződése, ez a 10-15 éve elképzelhetetlen lett volna. Mivel a szponzorok folyamatosan hátrálnak ki, csapatok szűnnek meg, egyre nehezebb a helyzet a sportágon belül. Nem nagyon emlékszem olyanra, hogy egy Cavendish szintű versenyzővel (még ha túl is van a prime évein) október közepén állapodjanak meg. Számomra ez azt a tendenciát mutatja, hogy jóval nehezebb lesz elhelyezkedniük a versenyzőknek és hiába akarják a UCI-nál felemelni a csapatlétszámot, amíg nem változtatnak a juttatási rendszeren, addig nem lesz vonzó a kerékpár. Ha nem egyenlítik ki a viszonyokat (Sky és Quick-Step fölény), addig bizony komoly gondok lesznek.
Megnézve, hogy kik maradtak a piacon, azért kicsit elkeserítő:
- Ramunas Navardauskas
- Dani Moreno
- Andriy Grivko
- Stef Clement
- Eros Capecchi
- Eugenio Alafaci
- Jaime Rosón
Azért ők még mindig jó segítők és olyanokról nem is nagyon beszéltünk, akik hely vagy pénzhiány miatt (esetleg öregedés) kénytelen voltak egy szinttel lejjebb lépni:
- André Greipel
- Matteo Pelucchi
- Ricardo Minali
- Tom van Asbroeck
- Davide Cimolai
- Moreno Moser
- Maurits Lammertink
- Boy van Poppel
- Lars Boom
- Svein Tuft
- Niccolo Bonifazio
- Niki Terpstra
Megfigyelhető, hogy a többségük segítő a sprintekben (vagy maga is sprinter), illetve pavés versenyző. A hegyi segítők közül a Rolland - Atapuma - Hansen hármast érdemes kiemelni. Egyre inkább trend, hogy a csapatok rámennek az összetett versenyekre, beáldozzák a sprintereket. Ez köszönhető annak is, hogy csökkentették a létszámot a versenyeket egy fővel, nincsen hely egy Cimolai vagy Minali szintű bringásnak még pluszban, akkor inkább legyen 1-2 összetett menő, 5-6 segítő, esetleg egy sprinter. Mivel a Quick-Step dominanciája óriási lett ezen a téren, inkább a csapatok elkerülik a vonatok összeállítását, meghagyják azt a belgáknak. Majd mögéjük beállnak, aztán hátha leesik valami a hajrában.
Érdekes dolgokat szülhet ez hosszabb távon, hiszen az megfigyelhető volt, hogy egy jó felvezetés még most is minimum dobogót, de inkább első helyet érhet (40 hajrában szerzett siker önmagáért beszél a belgáknál). Ha ez ellen a többiek nem tesznek semmit, akkor olyan dominancia jöhet a Quick-Step részéről, amit még a Fassa Bortolótól sem láthattunk. Az UAE igyekezett nekik keresztbe tenni, Gaviria meg is van, talán az ő vonatuk okozhat néha problémát, de kérdés, hogy Kristoff vagy Consonni beáll-e a kolumbiai elé vezetni (Ferrari fog, ez alap, de ő egymagában kevés).
Katusha próbálkozott még, de Kittel számomra kérdés. Egyértelmű, hogy nála valami félrement, sora nem rossz (Dowsett, Zabel, Biermans, Debusschere, Haller, Hollenstein, Kuznetsov és Politt), de a némettől sem árt egy jó forma. Végére maradt a DD, két kicsit kiégett sprinterrel. Cavendish és Nizzolo azok, akikben bíznak. Mindketten sérülések után térnek vissza, egy papíron erősnek mondható, de a valóságban még nem bizonyított vonattal: Bak, Boasson Hagen, Eisel, Gasparotto, Gibbons, Renshaw és Vermote. Egyenként jók, de csapatként már kérdéses lesz.
És akkor még nem beszéltünk a Quick-Step összeszokottságáról és erejéről. Megkapták a világ legtehetségesebb versenyzőjét, aki miatt számomra érdekes lesz a szezon. Remco Evenepoelt úgy várja a külföldi sajtó és fórumozók többsége, mint a megváltót. Mindenki kíváncsi rá, hogy mire lesz képes a felnőtt mezőnyben egy olyan versenyző, aki pár hónap alatt annyit fejlődött, hogy rommá alázta a korosztályát. Volt, hogy egymaga 80-100 kilométeres szökést vitt végig (nem egyszer..), időfutam és mezőnyverseny vb-t nyert pár nap eltéréssel (és óriási előnnyel). Első éveiben én olyan sokat nem várok tőle, egy-két szakaszgyőzelem már hatalmas szó lenne 19 évesen, de ha szépen felépítik, akkor nagy jövő állhat előle. Elvileg Argentínában már láthatjuk őt januárban, utána Portugália februárban (Volta ao Algarve), majd március és az első WT verseny Barcelonában (Volta a Catalunya). Régóta követem ezt a sportágat, de hozzá hasonló versenyzőt még nem láttam. Nálam sokkal jártasabb külföldi szakértők is ilyeneket írnak, lehet van benne valami. Csapatról meg annyit, hogy Gaviria biztosan hiányozni fog, de szerintem megint dominálják majd a sprinteket.
Háromhetesekkel kapcsolatban már nehezebb a kérdés. Olyan érzésem van, hogy a szezonban sok minden múlik majd az alábbi három kérdésre adott válaszokból:
- Hogyan oldja meg a Sky a belsős problémákat?
- Mit választ Dumoulin?
- Milyen taktikát preferál majd a Movistar?
Sky-nál egyértelműen vannak problémák a megnyert GT-k ellenére is. Thomas és Froome kapcsolata még ha elsőre jónak is tűnik, nem mondható ideálisnak. Thomas érzi, hogy Froome a kedvezményezett, hozzá szabnak mindent. Erről beszél is a könyvében. Voltak köztük feszültségek és szerintem lesznek is a jövő évi szezon során. Bernal és Kwiatkowski helyzete sem rózsás, mind a ketten kipróbálnák már magukat vezérként, előbbi egyértelműen a háromhetesekre termett. Sok függ attól, hogy Brailsford mennyire tud majd rendet tenni, ki melyik versenyen indul.
Ez azonban kevés, ha Tom Dumoulin jól választ. Látszik, hogy megtetszett neki a TdF és ott van az a tényező is, hogy ő azért tavaly csinált egy ezüstös duplát (Giro 2. hely, Tour 2. hely), ha nincsen Thomas, akkor bizony megverte volna Froome-ot az összetettért. Mindezt úgy, hogy a többiek csak a francia körre készültek. Ez jól mutatja Dumoulin és Froome fölényét (még Thomasszal szemben is). Minden attól függ, hogy ez a két ember mit választ. Dumoulinnek el is mondta, hogy neki jobban feküdne a Giro (60 km egyéni időfutam). Ha csak arra készül és elfelejti a duplát, akkor bizony kétszeres Giro győztes lesz.
És ott a Movistar, mely nagyon elvaxolta a szezonját, Unzué lehúzhatta volna a rolót, ha nincsen Valverde és a vb. Egyértelműen megbukott a háromkapitányos módszer (de még a kettő is). Az is látszik, hogy Quintana nem alkalmas vezérnek. Továbbra is az egyik legjobb hegyimenő, de nem összetett menő. Képtelen jól menni három hétig. Nagyon feküdne neki az útvonal, lehet azt mondani, hogy utolsó utáni esély, de én nem kockáztatnék. Én Landa mellett tenném le a voksom, esetleg Valverde úgy, hogy csak arra készül. Elfelejti az egynaposokat stb., de az a helyzet, hogy ő 2000 méter felett bajban van (és abból nem lesz hiány a 2019-es TdF-en).
Jövő évi francia körrel kapcsolatban pár megjegyzés:
- Lesz bőven hegy, 2000 méter feletti befutók, amik ráadásul nem rövidek
- Mindössze 27 km egyéni és 28 km csapatkronó
Ami a csapatok illeti:
Számomra Bardet és az AG2R nem esélyes, neki ez megint sok lesz. Sokan mondják Lópezt, de hiába erősítették meg az Astanát, egyéni kronó miatt alapból másfél, de inkább 2 perc hátrányból indul. Egy egészséges Nibalinak lenne esélye a dobogóra, Lombardián egész jól mozgott, meglátjuk (csapat azért karcsú, még Dennis érkezése ellenére is). Pinot elvileg megint megpróbálja, most kronó szempontjából jó az FDJ, ezt fejben kell összeraknia a franciának. Ha Simon Yates megpróbálja és nem taktikázza el, akkor egy erős csapattal közbeszólhat. Időfutamon sem rossz a Mitchelton, Yates is olyan fél, de maximum egy percre van Froome-tól ilyen távon egyéniben. Kellemetlen lesz a többieknek, ha indul. Urán rendkívül jó segítőket kapott maga mellé (Kangert, Garderen), ha rendben lesz a kolumbiai, akkor ütős kis csapat lehet. Kruijswijk csöndben csinált egy Tour 5. helyet és utána egy Vuelta 4.-et. Azért ez nem rossz és akkor ott van még Roglic, aki most már jól bírja a hegyeket. Én megosztanám közöttük a versenyeket és jó segítőkkel inkább Kruijswijk menne a TdF-re, míg Roglic a Giróra. És akkor még ott van Aru, Mollema, Zakarin és a többiek.
Az a helyzet, hogy lehetne ez egy jó Tour is, de a realitás az, hogy a Sky aktuális vezérét (Froome vagy Thomas) kell valahogy legyőzni. Erre a legtöbb esélye (ha Dumoulin nem indul) a Yates - Kruijswijk/Roglic - Nibali (egészséges) - Urán négyesnek van. Ott van még Enric Más is, nála nagy kérdés a csapat és az, hogy melyik GT-re viszik.