Régebben a sorozatok többsége epizodikus jellegű volt (minden részen nagyjából különálló sztorival, elvétve volt átívelő szál). Ez elsősorban azért volt így, mert az embereknek nem volt idejük vagy türelmük sorozatokat nézni, a készítők 40+ részekben gondolkodtak, évadok is 16-20 részesek voltak. Amint az egyre nevesebb forgatókönyvírók, illetve rendezők és színészek megtalálták ezt a szegmenset a filmek helyett, úgy kezdődött a részek csökkenése, átívelő történetek alkotása. Az utóbbival lehet ugyanis maradásra bírni a nézőt.
Ezzel egyetemben elkezdtek eltűnni a "pörgős", feszes sorozatok, míg a lassabban építkező alkotások kerültek előtérbe. Most már lassan minden sorozatnak az alapja lesz a lassabban építkezés, kibontani a szereplők hátterét, egyrészt, mert ha beválik, akkor lehet készíteni spinoffokat, másrészt mert el lehet húzni egy-egy érdekes szál esetén 4-5 évadra az amúgy összességében csak 10-14 részesre tervezett sorozatot (a cégek ugyanis pilot után csak 1 évadot rendelnek be, aztán függőbe rakják a dolgot). Azoknak, akik a pörgősebb szegmens szeretik, nem akarnak egy-egy pillanatra várni hosszú részeket, egyfelől az antológiai sorozatokat ajánlom (feszesebb évadok, minden évadban másról van szó), másfelől az epizódikusan építkezőket, illetve a minisorozatokat. Az epizodikus nem igazán található meg a Netflix, HBO vagy az Amazon kínálatában, ezeket amerikai kábel csatornákon érdemes keresni (vagyis letölteni ezt is
).
Az antológiai sorozatoknál is van olyan, ami például részeként teljesen új történetet mesél el, mégis van valami közös kapocs, ilyen az Inside No.9 és talán ide sorolható Black Mirror is. Előbbiről már írtam, utóbbi pedig sokszor ki lett vesézve a topicban. Annyit tennék még hozzá az Inside No. 9 sorozathoz, hogy én azt úgy néztem az adott évadot (az első után...), hogy felkutattam az IMDB és egyéb értékeléseket, kritikákat és a legjobb kettőt próbáltam be az adott évadból, így nem csalódtam. Általában 2-3 rész teljes homály, de van 1-2, ami beüt (mint a Black Mirrornál).
Idézetet írta: Pozzato Dátum január 05, 2017, 12:53:35
Inside no. 9
A közös csak a házszám a sztorikban, hiszen mindegyik epizódot egy 9-es számú házban csináltak. Szerintem a 6 részből 3-4-et nyugodtan ki lehet hagyni, amit viszont kötelező megnézni, az a második rész. A rablókkal forgatott epizód valami zseniális. Talán még az első rész volt jó (ott a zárás miatt).
Az előbb említett antológiai sorozatoknál a teljes évadokat tekintve az American Crime Story 1. évadát ajánlanám, sokan mondták még az American Horror Story-t is. Én abból sokat nem láttam, így nem tudok értékelést írni hozzá, hogy megfelel-e a pörgős és izgalmas sorozatoknak. A Fargo évadai szintén ilyen elven működnek, viszont ez rendkívül megosztó sorozat. Nekem nagyon beütött az első pár évad, de vannak olyanok, akik ki nem állhatják (lassúnak tartják). Az Unsolved szintén ebbe a kategóriába tartozik, itt még csak egy évad jött ki, ez Tupac és Notorious B.I.G. életéről, illetve tragikus halálukról szól. Azt mondom, hogy a nyomozás érdekes, de mivel azóta se tudjuk a rejtély megoldását, ezért felbosszanthatja az embert, ráadásul, akit nem érdekel a rap és ez a kultúra, annak irreleváns a sztori. Ott van még a The Haunting of Hill House, ami horror, szerintem jó, de változó, ki mennyire szereti ezeket (ennek a második évada a The Haunting of Bly Manor, ami nem lett kiemelkedő).
A minisorozatok szerteágazóak, lehetnek akár dokumentalista stílusúak, valós és fiktív eseményeket is feldolgozhatnak. Itt is vannak gyorsabbak, lassabbak, váltakozó tényleg, de itt csak 4-10 részt "kell" szenvedni. Ide tartozik az említett The Spy vagy mondjuk a 22-es csapdája is. Akik szeretnének keresgetni, azoknak itt a listája a minisorozatokra:
https://www.imdb.com/search/title/?title_type=tv_miniseries&release_date=2012-01-01,&user_rating=7.5,&num_votes=8000,&sort=user_rating,desc&start=51&ref_=adv_nxtAzoknak mondanám, akik nem használják az IMDB Advanced Search felületét (
https://www.imdb.com/search/title/), hogy ilyen listát bárki tud generálni a számára megfelelő paraméterekkel, lehet szűrni az adatbázisukat filmekre, sorozatokra, mindenre is, de szerintem ezt már linkeltem korábban.
A végére maradt az epizodikus sorozat, amiből azért még mindig akad a kábeles csatornák között. Ezt több ismerősömtől is hallottam, hogy azért néznek mondjuk Gyilkos elméket, mert nincs idejük arra, hogy akár egymás után 5-6 részt megnézzenek egy adott szériából, elfelejtik, ez pont ideális számukra. Ide tartozik még a CSI és NCIS sorozatok is, de azért árnyaltabb a kép és akad még bőven a "piacon" minőség cucc. Az ABC-nél ment egy évadot a Forever, ahol minden részben minisztori van, viszont akad egy egész évadot átívelő szál is. Az NBC-nél ilyen volt a The Blacklist, mely itthon is népszerűségnek örvend.
Ahogy kivettem például
@peshark szavaiból, neki például a CBS, FOX és The CW sorozatai tetszettek (előbbinél Person of Interest, Mentalista, utóbbinál Arrow). A CBS-nél az elmúlt 10-12 évben voltak ehhez hasonlóak, Elementary-t egy jó ideig néztem, kikapcsolódás szintén szerintem jó volt, ahogyan a Limitless is (film "utóhatása", főszereplő viszont lehet irritáló). Az viszont kétségtelen, hogy a CBS sokat romlott minőségben az elmúlt években. The CW más tészta, ők ugye a szuperhősöket veszik górcső alá. Én jó pár évig mellőztem ezt a csatornát, de most abszolút pozitív csalódás volt a Superman & Lois, ami az HBO Go kínálatában is elérhető.
Ami pörgős, ütős és epizodikus, az a Lethal Weapon (FOX), itt minden volt, ami kell, de ez is csak az első két évadban működött, amíg a Martin Riggs karakterét alakító Clayne Crawford össze nem veszett a vezetőkkel. Utána a sorozat szétesett, én sem néztem tovább. A FOX kínálatában még ott volt a Lucifer, Wayward Pines, Lie to Me, Alcatraz és még lehetne sorolni:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_programs_broadcast_by_Fox#Current_programmingAz AMC volt ugye a lassabb sorozatok világa (Breaking Bad, Mad Men), de azért itt is akadtak elborult alkotások: Into the Badlands (aminél jobb verekedéseket azóta se láttam), illetve Preacher (ahol tényleg akadt pár jó és vicces rész, mondjuk egészében már nem volt ütős a sorozat). A The Terror is innen került ki, ami sokaknak tetszett.
Az elmúlt években elindult egy tendencia, miszerint jönnek majd folyamatosan a szuperhős, illetve a rendkívül széles világra épített sorozatok (fentebb írtam, rengeteg spinoff stb.). Véleményem szerint pár év múlva teljesen el fognak tűnni a 12+ részes évadokkal operáló, epizodikus sorozatok, főleg akkor, ha megvalósul a teljes home office (a pandémia miatt). A streaming szolgálatók érdeke, hogy folyamatosan ott üljünk a képernyő előtt. Egyre többen kopogtatnak ebben a kategóriában, először csak az HBO, Netflix és Amazon (illetve Hulu), most pedig már ott tartunk, hogy itt a Disney, Apple+, YouTube Premium, Peacock stb. (kínaiakról ne is beszéljünk, mint az iQIYI), mert ez már a streaming háborúk kora, ahogyan írták az elemzők.
Mély és lassabb sorozatok kellenek majd, amik az évadzárókra hegyezik ki a feszültséget. Ezeknek egyik eleme lesz a feszültséget szinten tartó részek, ahol ugyan történnek dolgok, de kevésbé lesz pörgős. Be akarják rántani évekre az embereket, hogy eszükbe se jusson majd leiratkozni az adott szolgáltatóról. Én azt sajnálom, hogy így idővel eltűnhet a minőség. Már most is érződik, hogy főleg azok az erősek, ahol megtörtént eseményre épül a sorozat. Remélem, hogy ezekből lesz még, nem fog elhalni ez a szál. Igazán jó könyveket és forgatókönyveket már nem írnak. A másik nagyobb gond, hogy bizonyos sztárok (Nicole Kidman, Reese Witherspoon) elkezdték a saját produkciós cégeikkel dolgoztatni, magukat nevezik meg főszereplőnek, producernek, illetve ők csinálják a castingot is a haveri körnek.
Megvásárolnak egy rakat könyvet, ami így kizárólagosságot kapnak, ők dönthetnek mindenben. Ennek eset végül áldozatául a Big Little Lies második évada (ahol kiszállt Jean-Marc Vallée és összeomlott az egész), illetve olyan sorozatok, mint a Little Fires Everywhere. A könyv kiváló volt, míg a sorozatra behívta Reese azokat, akik neki megfeleltek és ripacskodás lett az egészből. The Undoing? Dettó.
Minden tisztelem annak, aki ezt elolvasta.