Ez most is többféle szakágról szóló bejegyzés lesz. Először is kezdjük a ralival, hiszen mégis annak a topicja.
WRC
Hétvégén Svédországban versenyeztek, elég komoly botrány közepette. A Svéd Rali arról híres, hogy óriási hófalak között versenyeznek a pilóták, rengeteg csúszkálás, szöges gumik. Ebből idén az lett, hogy nem volt hó, gyakorlatilag a fagyott murván mentek, ami életveszélyes, bármikor kicsúszhatnak, mintha egy jégpályán zajlott volna a hétvégi futam. Mindent elmond a versenyről, hogy a helyszínre látogatott Jean Todt is, az FIA elnöke. Elmondta, hogy ez tarthatatlan, hiszen nem ez az első eset az elmúlt évekből, hogy Svédországban ilyen körülmények között kell versenyezni. A klímaváltozás mindenhol érezhető, elvileg a naptár miatt változásokat eszközölnek, olyan infók is előkerültek, miszerint Kanadába vagy Oroszországba vinnék a futamot.
Kanadában már volt futam a kezdetek kezdetén, még 1970-es évek második felében. Elvileg a kanadai promóterek szeretnék, ha újból hozzájuk kerülne egy futam, amire van is esély. Yves Matton az egyik WRC naptárkészítő kijelentette talán tavaly, hogy szeretnének két havas versenyt a szezonban, viszont az évadnyitó sem mindig felel meg ennek, szóval már egy ideje terítéken van a rendezésük. Elvileg 2023-tól lehetne belőle valami, de a svédországi helyzet miatt előrébb is lehet hozni.
Visszakanyarodva Jean Todtra, tavaly kiderült, hogy két év múlva már hibrid lesz az összes WRC autó, fokozatosan viszik át őket az elektromos hajtás irányába. Valószínűleg a három gyártó marad (Ford, Hyundai és Toyota), de szerintem a hibrid technológia miatt egyre népszerűbb lesz ez a szakág is. A PSA-konszern esetében is látok esélyt arra, hogy visszatérnek, hiszen nagy ütemben kezdődött ott is az átállás az elektromos autókra. Jó esély van, hogy a konszern alá tartozó Peugeot, Citroen vagy Opel közül hoznak egy gyári autót (utóbbi esetében a Corsa erre alkalmas lehet, ahogyan a Citroen is visszatérhet C3). A Volskwagen csoport visszatérésére is van esély. A márka 2021-től nagy ütemben áll át az elektromos autók fejlesztésére, ebbe szeretnék ölni a pénzüket. Mivel a VW dominálta pár éve a szakágat, ezért valószínűsítem, hogy a teljes visszavonulás a WRC-től majd változik, mivel a Polo jó kis autó, versenyképes lehet továbbra is. Nem lennék meglepődve azon sem, ha visszatérne a Mini is a sorozatba, mivel náluk is komoly fejlesztések kezdődtek el elektromos autók terén.
WTCR / ETCR
Ebben a szakágban lehet az év meglepetése szerintem. Először is, elindul az ETCR sorozat, amely a túraautózás elektromos változata. ahová már négy gyártó fejleszt vagy készített autót: Hyundai, Cupra és az Alfa Romeo mellett egy privát cég is bejelentkezett, a Lisheng Shanghai Racing (elvileg MG-vel dolgoznak majd). Négy autó esetében már minimum 8-10 indulóról beszélhetünk, de van egy sejtésem, hogy ez a szám tovább fog duzzadni. Erre utalhat, hogy a JAS Motorsport is bejelentkezett, elvileg már fejlesztenek ők is egy elektromos autót. Ugyanakkor az Audi vagy a Honda egyelőre nem fejleszt elektromos autókat. A PSA-konszernre itt is felhívnám a figyelmet, ugyanis őket érdekelheti ez a szakág is, nagyon ráálltak az elektromos témára, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a ralikrosszból azért léptek ki, mert nem jött rögtön a váltás az elektromos autókra. Elvileg holnap 11:00 órától lesz bemutató az Eurosport Events jóvoltából, ahol több részletre is fény derülhet a sorozattal kapcsolatban. Egy biztos, hogy az ETCR egyik arca Mattias Ekström lesz!
Eközben a WTCR-ben is zajlik az élet, Hyundai vezetője, Andrea Adamo ugyanis élesen kritizálta a szervezőket, mondván túl sokat engedtek meg a Lynk & Co-nak. Egyelőre csak a Honda helye biztos a sorozatban, míg az Audi, Volskwagen és az Alfa Romeo is kiszállt a sorozatból (de az Audi továbbra is ad autókat, csaj a fejlesztést nem kaphatnak az autóik). Elvileg a Cupra február 20-án jelenti be az új Leónt, mivel a Comtoyou Racing már nem tér vissza Cuprákkal a mezőnybe, ezért érdekes lehet a felállás. Elvileg a Zengőnél készülnek arra, hogy idén visszatérnek a sorozatba a Cuprákkal. Hyundai ugye még "bizonytalan", de szerintem biztos Micheliszék indulása. Annál is inkább, mert a Barcelonában Michelisz és Tarquini tesztelte az i30-at.
Ahogyan én látom, tavalyi elit mezőny biztosan nem jön össze újból, megcsappanhat a létszám is, olyan 16-20-ra saccolom a versenyzőket: Hyundai 4 pilóta, Honda 4 pilóta, Lynk & Co 4 pilóta és Audi, illetve Cupra kérdéses, hogy 2 vagy 4. Audinál valószínűsítem a kettőt.