A League of Legends alapjai

Napjainkban a digitális forradalom hatására találkozhatunk megannyi technológiai újítással és fejlesztéssel, melyek életünk minőségbeli javításának céljából jöttek létre. Amióta a távközlés és majd az internetelérés globális szinten mindenki számára elérhetővé vált, társadalmunk digitális korszakba lépett, amely a gazdaság szinte minden területére kihatással volt, olyan új piaci szegmensek jöttek létre, mint például a videójátékok piaca.

A kezdetben még szubkultúrának tekinthető gamer társadalom hamar meglelte a sport és a versenyzés értékeit tevékenységükben, és amint a média és a szponzoráció belépett a képbe beszélhetünk hivatásos tevékenységről, azaz elektronikus sportról. Ahol pedig sport, látvány, bizonytalan kimenet és izgalom van, ott nagy eséllyel fogadni is lehet. 

A LoL, mint MOBA

Az esportok világában igen jelentős szerepük van az úgynevezett MOBA (Massively Online Battleground Arena) típusú játékoknak, a League of Legends pedig az egyik, ha nem a legnépszerűbb mind közül. A MOBA elnevezés kevéssé definiálja azt, amit ezen játékok képviselnek összetettségüket tekintve. Leginkább úgy lehetne jellemezni őket, mint egy csapat stratégiai játék, amiben fontos szerepet kapnak egyes RPG (szerepjáték) elemek is. Éppen ezért a játékosoknak a jó stratégiai képességeken és a reflexeken kívül, szükségük van az interaktív játéktér és a játszható karakterek átfogó ismeretére is.

Miről szól a League of Legends?

Ahhoz, hogy megértsük mi zajlik egy-egy közvetítésen, fontos tisztában lennünk a játék alapjaival. A Riot Games MOBA játéka sok szempontból egyszerűbb társainál, és ezáltal a laikusok számára is könnyebben befogadható. A League of Legends egy csapatközpontú stratégiai játék, ahol két, öt főből álló csapat küzd meg egymással (Summoner’s Rift). A játék addig tart, amíg az egyik fél le nem rombolja az ellenfél központi építményét, az úgynevezett Nexust. A játékosok 140 egyedi karakter (Champions), több ezer rúnakombináció, és 10 idézői varázslatból (Summoner’s spell) választva kezdhetik meg az összecsapást.

A választható hősök garmadája egyenként legalább 3 alap aktív, 1 ultimate és 1 passzív képességgel rendelkezik. A játékot a választott hős az 1. szinten kezdi, szintenként 1 elosztható képességpontot tehet, és maximum a 18.-ik szintig fejlődhet fel (új játék esetén a értékei és képességei nullázódnak). Minden hős a játék által meghatározott 6 szerep (role) egyikébe sorolható (de vannak olyanok is, akik több szerepet is el tudnak látni - úgynevezett hibridek), ezen felül pedig a meccsek során az 5 pozíció egyikét töltik be.

Jungle: A jungle az erdőben tevékenykedik, ott farmol és meglepetés támadásaival fölényes helyzetet teremt az adott ösvény hősének/hőseinek.

Top: A top lane játékosának feladata a felső ösvény védelme. Főként a magányos farmolás a jellemző erre a posztra.

Mid: A mid lane játékosa a középső ösvény ura, a toppossal ellentétben ez egy mozgékonyabb pozíció.

Bot lane (Bot + Support): A játék egyetlen olyan ösvénye ahol két-két fő áll szemben egymással. A bot lane játékos feladata a farmolás, a support-é pedig a társának (bot) megvédése.

A játék menete

A játék elején eldől, hogy melyik csapat lesz a kék-, illetve a piros oldalon (később minden körben cserélnek akárcsak a tradicionális csapatsportoknál a félidei térfélcsere). Ezt követi a kitiltási szakasz, (ban phase) ahol a kék csapat tilthat ki először egy hőst, majd pedig a piros, egészen addig, amíg mind a két csapat nem tiltott ki 3-3 hőst, majd a hősválasztási szakasz (picking phase) során további 2-2-őt. (A kitiltásra egyenként 30 másodperc áll rendelkezésre, és a kitiltott hősöket az adott körben már nem lehet kiválasztani.) A hősválasztást szintén a kék csapat kezdi egy hőssel, majd ezt követően felváltva választanak kettesével. (Minden kiválasztott hőst az adott körön belül más már nem választhatja.) Mindezek után 60 másodperc taktikai idő, és egy betöltési idő áll a csapatok rendelkezésére a mentális felkészülésre.

Picking/Ban Phase

A szimmetrikus játékteret három főbb területre oszthatjuk fel: Base (bázis), Lane (ösvény), és Jungle (dzsungel). A Base területén élednek újjá az elbukott hősök, regenerálódhatnak, választhatnak felszerelést, és innen indulnak útjukra a minionok (azaz a szövetséges npc-k) is. Az ösvényeken(Lanes) masírozó minion seregek legyőzésével a játékosok tapasztalati ponthoz és aranyhoz juthatnak (Soaking és Farming), akár csak egy ellenséges hős vagy torony kiiktatásával (Kill). A játék során a megszerzett tapasztalati pontokból képességeket, míg az aranyból fegyvereket és tárgyakat vásárolhatnak. A Junge fontos szerepet tölt be az erőviszonyok elbillentésében, akár egy-egy meglepetés támadással(Gank) vagy különleges erőforrás megszerzésével (Blue/Red buff, Baron/Dragon buff).

LoL térkép

Jungle Camp-ek (Red, Blue, Dragon, Baron): Valamilyen tartós vagy ideiglenes passzív képességet biztosítanak a játékos/játékosok számára.

Red/Blue - ideiglenes passzív,

Baron - ideiglenes passzív,

Dragon - tartós passzív és ideiglenes passzív.

Tornyok (towers): Számítógép által irányított védelmi eszközök melyekből minden ösvényen 3 db található, míg a bázison 2 db közvetlen a Nexus előtt. Egy fixen meghatározott rádiuszon belül védik területüket, és ha egy ellenséges egység vagy hős belép, arra tüzet nyitnak. Elpusztítását követően nem élednek újjá a tornyok.

Inhibitorok: Bázisonként 3 db található belőle, lerombolásával az ellenség minion seregénél megjelennek az úgynevezett super minionok. Az inhibitorok lerombolt állapotukból képesek újjá éledni egy kis idő elteltével.

Nexus: A csapatok legfőbb célja az ellenfél Nexus-ának lerombolása, ehhez viszont el kell távolítani a három ösvény valamelyikén legalább a tornyokat és egy inhibitort, nem beszélve az ellenséges hősökről és szövetségeseikről. Ha ez megtörténik az ellenség bázisa felrobban, és véget ér a játék.

Hogyan fogadjunk a League of Legends-re?

A LoL népszerűségének köszönhetően rengeteg bajnokság és esemény fut egy évben ami azt jelenti, hogy szinte minden napra akad amire fogadhatnánk. Külön előnyös az is, hogy az egyes regionális bajnokságok mérkőzései ritkán futnak egyszerre egyazon napon, de ha mégis, teljesen más időpontban bonyolítják azt le köszönhetően az időeltolódásnak. Ezeknél a bajnokságoknál az alapszakaszban a csapatok egymással csak 1 kört játszanak, míg a rájátszásnál a Bo5 és Bo3 formátummal és double elimination találkozhatunk. 

Mérkőzés győztese

Akárcsak a tradicionális sportok esetében, itt is a legalapabb fogadási lehetőségünk, a győztes kiválasztása. A meccseket térképekben (mapekben) számolják, ezért ha pontos végeredményre szeretnénk akkor érdemes ezt figyelembe venni. Fontos, hogy a LoL-ban nincsen döntetlen, ezért az abszolút győztes megtippelésén kívül, a legtöbb variációnál találkozhatunk mind a két csapat nevével. Figyeljünk arra, hogy a játékban előfordulnak olyan helyzetek amikor az egyik csapat úgy elhúz, hogy a másik már nem képes azt utolérni, sőt a különbség csak növekszik. Ezt hívják snowball hatásnak. Éppen ezért, a játék természetéből kiindulva, az egyéni fordítások sem annyira jellemzőek, mint mondjuk az FPS (First-person shooter) játékok esetében. Ennek szerepe például az élő fogadásoknál jelentős, ugyanis az úgynevezett underdog csapat szorzói szépen megszaladhatnak és egy jól irányzott tippel akár nagyot szakíthatunk.

Térkép (map) fogadások

Ezen a piacon arra tippelhetünk, hogy mi fog történni az egyes körök során, azaz a térképen. Továbbá itt találunk olyan jól ismert formákat is, mint az alatt/felett fogadás (Map over/under). Vannak egyes irodák, ahol a térképek játékidejére (percben) és a lejátszott térképek mennyiségére is lehet ezzel a módszerrel fogadni. Ezen a piacon a játékot, aktuális metát, csapatokat és team compokat behatóan ismerők, illetve a jó érzékkel rendelkezők tudnak sikeresen fogadni. 

Fogadások killekre, célokra

Ha szeretünk a kör-, illetve meccs végeredményétől függetlenül fogadni valamire, akkor azt itt megtaláljuk. Itt is találkozhatunk felett/alatt (over/under), illetve térképekre bontott fogadásokkal. A League of Legends játéknál nem a killek száma a lényeg, ugyanakkor előnyt jelent, így az olyan tippek mint a First Blood (+100 extra arany jár érte) a csapatok számára fontos, hogy megszerezzék. Fogadhatunk kill hendikepre, illetve fontos események bekövetkezésére (First inhibitor destroy, Destroyed tower over/under), valamint megtippelhetjük azt is, hogy hogyan szerepel kedvenc játékosunk az adott kör folyamán. A killeken és a játékos specifikus téteken kívül pedig találkozhatunk olyanokkal is, mint például az első sárkány színének megtippelése. Néhány példa:

  • 1.Map First Blood - az a csapat amely begyűjti az első kiiktatást
  • 1.Map First Tower - az a csapat amely lerombolja az első tornyot
  • 1.Map First Inhibitor - az a csapat amely lerombolja az első Inhibitort
  • 1.Map 5 champion kill - az a csapat ahol elsőként szerez egy játékos 5 kiiktatást
  • 1. First Drake - első sárkány színének pontos tippje (4 szín közül választhatunk)
  • 1.Map Baron - az a csapat amely elsőként megöli a Baron Nashort